Amsterdam,
08
maart
2017
|
07:45
Europe/Amsterdam

Ondanks dalende opbrengsten realiseert TMG in 2016 een kleine winst

Statement Telegraaf Media Groep
Door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen is er voor TMG een buitengewone situatie ontstaan. Op grond daarvan is besloten om de volledige goedgekeurde jaarrekening en het jaarverslag binnen enkele weken te publiceren. In verband hiermee zal ook de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) die voor 19 april 2017 stond gepland, worden uitgesteld.

Een nieuwe datum voor de AVA zal nog worden bepaald, met inachtneming van de wettelijke termijnen. Alle informatie hieronder refereert naar de unaudited cijfers.

Financiële highlights

  • Nettowinst van EUR 1,6 miljoen tegenover een verlies van EUR 23,6 miljoen in 2015.
  • Opbrengsten dalen met 6,9% naar EUR 421,0 miljoen, met name als gevolg van lagere advertentie-inkomsten uit print (2015: -6,8%).
  • Voorziene kostenbesparingsmaatregelen op schema.
  • Verbetering EBITDA-resultaat naar EUR 9,0 miljoen (2015: EUR 7,7 miljoen).
  • EBITDA-resultaat exclusief reorganisatielasten EUR 22,0 miljoen (2015: EUR 34,7 miljoen).
  • De strategische samenwerking met Talpa (Sky Radio Group) resulteert in boekwinst van EUR 4,3 miljoen.

Operationele highlights

  • De realisatie van de 24/7 strategie vordert op het gebied van organisatie efficiency en de ontwikkeling van de merken.
  • De uitbesteding van de drukwerkactiviteiten werd afgerond, activiteiten werden geconcentreerd in Amsterdam: Holland Media Combinatie en Relatieplanet verhuisden naar Amsterdam.
  • Ondermeer VROUW, Telesport, DFT, Privé, De Gooi- en Eemlander lanceerden nieuwe digitale uitingen. Het merkbereik van VROUW is inmiddels 2,6 miljoen per maand.
  • De krachtige combinatie van woord en beeld bij de merken resulteert in een grote stijging van het aantal videoviews. Bij De Telegraaf steeg het aantal videoviews met 32% naar 24,4 miljoen per maand. Bij Dumpert steeg het aantal videoviews met 40% naar 150,8 miljoen per maand.
  • Printuitgaven werden verbeterd: De Telegraaf ontwikkelde de nieuwe zaterdagbijlage VRIJ, Metro vernieuwde de maandelijkse bijlage Metro Lifestyle en Privé lanceerde de koninklijk-huisspecial Privé Royal.
  • De earn out-afspraken met Talpa hebben geleid tot een verhoging van het TMG-belang in het gezamenlijke radiobedrijf met 1% naar 23%.

Toelichting jaarcijfers 2016

De opbrengsten daalden met 6,9% van EUR 452,4 naar 421,0 miljoen. De inkomsten uit advertenties (exclusief normalisaties) liepen terug met 14,6% van EUR 113,8 naar EUR 97,2 miljoen, vooral onder invloed van de negatieve ontwikkeling in de Nederlandse print advertentiemarkt. De inkomsten uit abonnementen namen af met 2,9% van EUR 185,1 miljoen naar EUR 179,7 miljoen.

De EBITDA is uitgekomen op EUR 9,0 miljoen, een verbetering ten opzichte van 2015 (EUR 7,7 miljoen) dankzij de eerdergenoemde kostenbesparingen en lagere reorganisatielasten. Exclusief reorganisatielasten daalde de EBITDA tot EUR 22,0 miljoen. Dankzij lagere eenmalige afboekingen, een boekwinst op de verkoop van Sky Radio Group en een belastingbate is het netto-verlies van EUR 23,6 miljoen in 2015 omgebogen in een nettowinst van EUR 1,6 miljoen.

De kaspositie per einde jaar is EUR 19,5 miljoen ten opzichte van EUR 42,9 miljoen per 31 december 2015. De daling komt met name door EUR 29,9 miljoen betaalde reorganisatielasten en de hoge negatieve kasstroom uit financieringsactiviteiten, onder andere door de betaling van dividend en de aankoop van het resterende 10%-belang in Sky Radio Group van V-Ventures. In de kaspositie per 31 december 2016 is inbegrepen de terugontvangst van het Ministerie van de reeds betaalde termijnen inzake de Radio Veronica licentie van in totaal EUR 15,0 miljoen (inclusief rente). Tevens is eind december een factuur ontvangen voor de nieuwe waarde van de licentie (EUR 14,7 miljoen inclusief rente), welke begin 2017 is voldaan. TMG is in beroep gegaan tegen de door de Minister nieuw vastgestelde waarde en zal ook tegen de rentebeschikking in rechte opkomen.

De definitieve jaarcijfers over het boekjaar 2016 zullen binnen enkele weken worden gepubliceerd. Op de jaarcijfers in dit persbericht is nog geen accountantscontrole toegepast.

Bijlagen:

  • Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2016.
  • Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat 2016.
  • Geconsolideerd overzicht van de financiële positie per 31 december 2016.
  • Geconsolideerd kasstroomoverzicht 2016.

Download hier de bijlage. 

Alle informatie in dit bericht refereert naar de unaudited cijfers.



Over Telegraaf Media Groep
Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) is één van de grootste mediabedrijven in Nederland, met sterke merken als De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé en VROUW; regionale dagbladen zoals Noordhollands Dagblad en Gooi- en Eemlander; digitale merken zoals GeenStijl, Dumpert en Gaspedaal; Classic FM en – via een strategisch partnership met Talpa - de landelijke radiozenders Sky Radio, Radio Veronica, Radio 538 en Radio 10. Daarnaast hebben we tientallen andere merken en titels die zich richten op lokale nieuwsvoorziening, entertainment of e-commerce (o.a. GroupDeal). Via Keesing Media Group zijn we marktleider in Europa in puzzelbladen en digitale puzzels. Onze missie is consumenten 24 uur per dag, 7 dagen per week te voorzien van hoogwaardige, gepersonaliseerde en relevante content op het gebied van nieuws, sport en entertainment, via alle denkbare distributievormen. Voor meer informatie over TMG ga naar: www.tmg.nl.