Amsterdam,
04
maart
2016
|
10:10
Europe/Amsterdam

VROUW geeft een gezicht aan 24 slachtoffers van verkrachting

VROUW Magazine geeft in haar 10e editie een gezicht aan 24 vrouwen die slachtoffer zijn van verkrachting. Een aantal met betekenis, want per week doen 24 vrouwen in Nederland hiervan aangifte. Slechts een fractie van het werkelijke aantal, want de meeste slachtoffers zwijgen uit schaamte en angst. Met de publicatie wil VROUW Magazine stilstaan bij dit onderwerp en op die manier een steun in de rug zijn voor alle vrouwen die te maken hebben (gehad) met seksueel geweld.

In VROUW Magazine doorbreken deze week 24 moedige vrouwen het taboe. Stuk voor stuk zijn zij slachtoffer van seksueel geweld. Hun verhalen zijn hartverscheurend en aangrijpend.

Marieke ‘t Hart, hoofdredacteur: “Deze vrouwen zijn ongelooflijk sterk. Het zijn echte overlevers en we zijn trots op hen dat zij zo dapper zijn om het taboe en de schaamte rond verkrachting te doorbreken. Een lichtend voorbeeld voor andere vrouwen. We hopen dat vrouwen die dit lezen en hiermee te maken hebben zich gesteund voelen.”

Cijfers

  • Naar schatting is 1 op de 8 vrouwen en 1 op de 25 mannen ooit verkracht.
  • Van de 100.000 slachtoffers per jaar is 90% vrouw, de rest man.
  • Het verkrachtingsrisico is tussen de 12 en 24 jaar vier keer zo groot.
  • In 6% van de gevallen is de dader een vrouw.
  • 7% van de verkrachte vrouwen raakt zwanger.
  • Van de misbruikte kinderen vertoont 30% geen signalen.
  • 50% van de slachtoffers voelt zich ‘verlamd’ tijdens de verkrachting.
  • Het risico op posttraumatische stressstoornis na verkrachting is 45% bij vrouwen en 65% bij mannen.
  • Elk jaar worden 200 meisjes geregistreerd als slachtoffer van een loverboy.

(Bron: Centrum Seksueel Geweld, Rutgers, vraaghetdepolitie.nl)

VROUW is onderdeel van TMG, één van de grootste Nederlandse mediagroepen met leidende marktposities in dagbladen, magazines, online media en radio. VROUW is een platform voor, door en over de Nederlandse vrouw. Het zijn altijd sterke, inspirerende, positieve vrouwen die centraal staan in VROUW magazine, op VROUW.nl , in VROUW Glossy en op de VROUW krantenpagina in De Telegraaf. Vrouwen die hun ervaringen delen met andere vrouwen om te inspireren en aandacht te vragen voor iets wat hen na aan het hart ligt.

TMG is één van de grootste Nederlandse mediagroepen met leidende marktposities in dagbladen, magazines, online media en radio