Amsterdam,
25
november
2010
|
08:49
Europe/Amsterdam

Aanbiedingen bepalen koopgedrag oriënterende consument

Ondanks de recessie wordt er komende feestdagen veel geld uitgegeven aan lekker eten en cadeaus. Geschat wordt dat er zelfs meer dan 3 miljard euro wordt uitgegeven. Waar mensen iets kopen, wat ze kopen en welk merk ze kopen staat nog niet vast.

Aanbiedingen worden scherp in de gaten gehouden, meer dan de helft van de mensen laat zich door aanbiedingen overhalen een ander cadeau te kopen of naar een andere winkel te gaan dan dat ze van plan zijn.

Ondanks recessie meer geld besteed aan cadeaus
Begin november wordt er al nagedacht over hoe de feestdagen gevierd gaan worden. De feestdagen staan - net als anders - vooral in het teken van lekker eten en cadeaus en daar wordt niet op bezuinigd: 43% denkt evenveel uit te geven aan cadeaus en 25% denkt zelfs meer uit te geven dan vorig jaar. Een opmerkelijk uitkomst in een periode van recessie. Populair op de verlanglijstjes zijn boeken (67%), cd’s en dvd’s (52%), maar ook kleine woonartikelen (48%), beautyartikelen (45%), sieraden (45%) en cadeaubonnen (43%). Waar en waaraan het geld wordt uitgegeven staat bij de consument echter nog niet vast.

Merkentrouw minder groot tijdens feestdagen
Hoewel mensen niet minder uitgeven als vorig jaar, zijn ze wel heel erg gefocust op aanbiedingen. 78% van de consumenten geeft aan aanbiedingen de komende tijd extra in de gaten te houden. Advertenties hebben dus vooral in de aanloop naar de feestdagen een flinke attentiewaarde. Bij 54% kan een aanbieding doorslag geven een ander cadeau te kopen of het cadeau in een andere winkel te kopen dan gepland was en ook merkentrouw neemt af door aanbiedingen.

Thuis eten populairder
Een andere trend is dat mensen vaker thuis eten tijdens de feestdagen. 55% denkt evenveel aan de feestmaaltijden te besteden dan vorig jaar, 35% verwacht zelfs meer uit te geven. Supermarkten doen dus goede zaken. Albert Heijn, Lidl, C1000, Aldi en Jumbo worden op dit moment het vaakst overwogen. Consumenten zijn van plan hun inkopen voor de komende feestdagen vooral in de ochtend te doen. Donderdag en vrijdag zijn de meest populaire dagen om inkopen te doen.

Bureau Consumenten Onderzoek deed onderzoek naar het bestedingsgedrag tijdens de feestdagen in opdracht van Telegraaf Media Nederland.

"Goed te zien dat aanbiedingen zo’n belangrijke rol spelen binnen het aankoopgedrag. Met dit soort informatie kunnen wij onze klanten adviseren hoe hun mediabestedingen in te zetten. Dagbladen zijn een informatiebron bij uitstek en ook in de trend online aankopen te doen kunnen wij onze klanten faciliteren. Als de schattingen in dit onderzoek uitkomen, zouden mensen de komende feestdagen meer dan 3 miljard uitgeven aan de feestdagen. Dat Telegraaf-lezers meer besteden dan de gemiddelde Nederlander doet ons deugt." Aldus Herman Bos, Marketing Director bij Telegraaf Media Nederland.