Amsterdam,
26
januari
2010
|
10:56
Europe/Amsterdam

Accounttalent opgeleid tot crossmediaspecialisten

Telegraaf Media Nederland rondt op 28 januari haar eerste interne crossmedia opleidingstraject af voor accounttalent binnen de uitgeverij. Daaruit ontstaat een achtkoppig team van TMG crossmedia-adviseurs: het zogenaamde “TAG Team”.

Zij gaan adverteerders inhoudelijk adviseren bij complexe marketingcommunicatievraagstukken, mediastrategie en campagneontwikkeling. Daarbij staat uiteindelijk het creëren van synergie tussen verschillende media binnen - maar ook buiten - het portfolio van TMG centraal.
Het vijf maanden durende opleidingstraject is een initiatief van de Crossmedia Divisie van Telegraaf Media Nederland. Crossmedia Director Steven Kraanen: "Het is belangrijk om Telegraaf Media Nederland als één team in de markt te zetten. Mensen die kunnen optreden als sparringpartner richting adverteerders en bureaus. Mensen die in staat zijn om de communicatieproblematiek centraal te stellen en vanuit een geïntegreerde communicatieaanpak oplossingen aan te dragen. Het is ons doel om complete crossmediale campagnes voor de adverteerders te ontwikkelen; van strategie tot concept, creatie en executie."

Opleidingstraject in vier delen
Het crossmedia opleidingstraject is in vier delen verzorgd. Mediaspecialist Jos Uitdenbogaart gaf inzicht in het nieuwe, veranderlijke medialandschap. Crossmediaspecialisten Indira Reynaert (zelfstandig crossmedia adviseur en docent aan de Universiteit van Utrecht) en Frank Meeuwsen (creatief digitaal strateeg bij The Incredible Adventure Starts Here en docent aan de Hoge school van Utrecht) verzorgden het gedeelte over crossmedia theorie en concepting. Vervolgens hebben alle deelnemers bij de verschillende mediumtypen en –titels praktijkervaring opgedaan om gevoel te krijgen bij titel, werkzaamheden en werkwijze. Uiteindelijk hebben de deelnemers op basis van fictieve klantbriefing zelf het volledige communicatietraject doorlopen, van strategieontwikkeling, tot creatieve briefing, concepting en executie. "Doel daarvan was om de deelnemers de complexiteit van dit proces vanaf de eerste stap zelf te laten ervaren", aldus Indira Reynaert.

Sparringpartners
Deelnemers aan de opleiding zijn werkzaam in alle bedrijfsonderdelen van de Telegraaf Media Groep (TMG): Sky Radio Group, Keesing Media Group en Telegraaf Media Nederland. Deze laatste onderscheidt zich meer en meer van collega-exploitanten door samenwerking met andere TMG-onderdelen op te zoeken om zo synergie in media te creëren voor adverteerders. Ook wordt niet uitsluitend meer ingezet op harde verkoop, maar wordt er veel aandacht besteed aan verkoop op basis van inhoudelijk sterke adviesverlening. Directielid Frank Volmer: "Natuurlijk blijven we een salesorganisatie. We merken echter dat bepaalde adverteerders behoefte hebben aan inhoudelijke sparringpartners vanuit onze organisatie. De TAG Team leden zijn nu opgeleid om die rol met verve te vervullen".