Amsterdam,
15
augustus
2012
|
09:59
Europe/Amsterdam

Adidas blijft Heineken nipt voor als meest Olympische merk

Bij de start van de Olympische Spelen werd Adidas reeds als meest Olympische merk gezien. Tijdens de Spelen is het verschil tussen Adidas en de achtervolgende merken minder groot geworden. Na een nek aan nek race is Adidas definitief verkozen als meest Olympische merk. Ook Heineken, Coca Cola en Nike worden sterk geassocieerd met de Olympische Spelen. Dit blijkt uit het Oranje Onderzoek van Telegraaf Media Nederland.

Adidas volop aanwezig in London
Adidas is officiële sponsor van de Olympische Spelen en Team Great Britain. Dit is in London een gouden combinatie geweest die zorgt voor een sterke koppeling tussen het merk en de Olympische Spelen. Merken die zich willen verbinden met de Olympische Spelen hebben voorafgaand aan het evenement al campagne gevoerd. Vandaar dat de top 10 voor aanvang grotendeels al vaststond. Toch zijn er enkele merken die tijdens de Spelen een sterkere associatie hebben opgebouwd. Coca Cola is gestegen naar een derde plaats. Veder zijn Asics, Gazelle en Giant de top 10 binnengekomen.

Top 10 Merken die geassocieerd worden met de Olympische Spelen:
Gevraagd met antwoordmogelijkheden (geholpen, 100+ merken) op 12 augustus 2012.

Einde Olympische Spelen

  1. Adidas (31,3%)
  2. Heineken (30,5%)
  3. Coca Cola (29,3%)
  4. Nike (28,9%)
  5. NOS (24,2%)
  6. Rabobank (20,7%)
  7. AA Drink (20,3%)
  8. Aquarius (18,0%)
  9. Asics (17,6%)
  10. Gazelle (16,0%), Giant (16,0%)

Start Olympische Spelen

  1. Adidas (35,5%)
  2. Heineken (32,8%)
  3. Nike (29,9%)
  4. AA Drink (28,5%)
  5. Coca Cola (27,2%)
  6. Rabobank (22,9%)
  7. Aquarius (21,3%)
  8. NOS (20,0%)
  9. ING (17,9%)
  10. De Telegraaf (15,5%)

 

Randstad sterkste stijger reclamebekendheid Olympische Spelen
Heineken heeft met het Holland Heineken House en de campagne daaromheen de hoogste reclamebekendheid rondom de Spelen. Op ruime afstand volgen Coca Cola, Randstad, Rabobank en McDonalds. Randstad heeft met haar campagne wel de sterkste stijging laten zien binnen de top 10. Voorafgaand aan de Spelen stond Randstad op de 6e positie. Tijdens de Spelen is Randstad gestegen naar de derde plek.

Top 10 Reclame gezien rondom Oranjesporters en de Olympische Spelen:
Gevraagd met antwoordmogelijkheden (geholpen, 100+ merken) op 12 augustus 2012.

Positie

  1. Heineken (32,8%)
  2. Coca Cola (19,1%)
  3. Randstad (16,4%)
  4. Rabobank (15,6%)
  5. McDonalds (14,8%)
  6. NOS (13,3%)
  7. NS (12,1%)
  8. Adidas (10,9%)
  9. Becel (10,5%), Aquarius, Albert Heijn

 

Wie wordt de leukste inhaker van de Olympische Spelen?
Alle adverteerders die in De Telegraaf, in Sp!ts, op Telegraaf.nl en via De Telegraaf apps inhaken op de Olympische Spelen doen mee aan de “Wakkere Inhaakwedstrijd”.  De winnaar van deze wedstrijd wordt later deze week bekend gemaakt.