Amsterdam,
24
juni
2010
|
17:08
Europe/Amsterdam

Bavaria met stip op 1 na rel rondom babes

De rel rondom de ‘Bavaria babes’ heeft het biermerk geen windeieren gelegd. Bavaria stijgt met stip naar de eerste plaats in de top 10 van merken die het meest met het WK worden geassocieerd.

Heineken is nog wel het merk dat het meest wordt geassocieerd met Oranje, maar ook in deze top 10 maakt Bavaria een flinke sprong. Dit blijkt uit een recent onderzoek van De Telegraaf, uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek (BCO).
Herinnering WK-campagnes neemt verder toe
De afgelopen twee weken zijn mensen de reclamecampagnes rondom het WK nog beter gaan herinneren. Gemiddeld worden de reclames van merken uit de top 10 nu door 35% herinnerd. Bij de vorige meting was dit nog 19%.
De campagne van Albert Heijn is het meeste opgevallen, gevolgd door de campagnes van Bavaria en Heineken. Ook de campagnes van C1000, Coca Cola, ING en McDonald’s zijn de mensen bijgebleven. In de top 10 staan twee opvallende nieuwkomers. Visa is gestegen van de 51e naar de 9e plaats, Rexona komt binnen op de 10e positie, vanaf plaats 36.
Reclame zorgt voor sterke WK-associatie
Dankzij de reclamestunt wordt Bavaria het meest in verband gebracht met het WK. Maar liefst 45% brengt het merk in verband met het evenement in Zuid-Afrika. Twee weken geleden was dit nog 19%. Heineken wordt door 40% in verband gebracht met het WK en komt daarmee op plaats 2. Heineken is nog wel het merk dat het meest in verband wordt gebracht met Oranje, maar ook binnen deze top 10 is Bavaria de grootste stijger (van plaats 10 naar plaats 2). Ook Albert Heijn en McDonald’s worden door hun WK campagnes nu meer geassocieerd met het WK, respectievelijk met 21% (was 12%) en 20% (was 11%)
Inhaakwedstrijd voor adverteerders
Net als in voorgaande jaren gaat De Telegraaf op zoek naar de inhaakkampioen van het WK voetbal. Bureau Consumenten Onderzoek heeft de afgelopen jaren, in opdracht van De Telegraaf, bij elk sportevenement, waaronder Olympische Spelen in Vancouver (2010) en EK voetbal in Oostenrijk en Zwitserland (2008) een inhaakwedstrijd georganiseerd. Ook dit jaar wordt na afloop van het evenement “De beste inhaker van het WK” gekozen. Deze adverteerder ontvangt een gratis herplaatsing van de winnende advertentie.