Amsterdam,
25
oktober
2011
|
10:31
Europe/Amsterdam

Bekendheid apps volledig afhankelijk van app store en vrienden

Hoewel er steeds meer apps uitkomen en er steeds meer geld te verdienen is met apps, worden apps nog te weinig gepromoot. Veel smartphone– en tabletgebruikers geven aan onvoldoende bekend te zijn met het aanbod van verschillende apps.

Zij baseren zich vooral op de app store en de mening van vrienden. Apps worden onvoldoende onder de aandacht gebracht door de bedrijven die de apps lanceren. Dit blijkt uit onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek naar het download gedrag van apps onder 400 smartphone- en tabletbezitters in opdracht van Telegraaf Media Nederland.

Apps worden steeds vaker gedownload

Het percentage smartphonebezitters dat apps installeert op hun mobiel is ruim 1,5 keer zo hoog als een jaar geleden. Maar liefst 93% van de smartphonebezitters en 97% van de tabletbezitters geeft aan wel eens apps te installeren. Één op de zes smartphonebezitters installeert zelfs meer dan tien apps per maand, terwijl dit bij de tabletbezitters bijna een kwart is.

Nieuws, games en weer het populairst

Apps die het meest worden gedownload zijn games en apps over het nieuws en het weer (meer dan 80%). Waar nieuws en games net iets populairder zijn op de tablet, is dit bij het weer omgedraaid. Naast de hiervoor genoemde apps zijn ook social network apps populair (80%). Onder tabletbezitters worden boeken vaak gedownload (80%). De meeste apps die gedownload worden zijn gratis, maar ook voor betaalde apps is er veel potentie. Er is veel bereidheid te betalen voor games, muziek en boeken.

Door de bomen het bos niet meer zien

Smartphone– en tabletbezitters geven aan dat zij onvoldoende bekend zijn met het aanbod van apps. Door de grote hoeveelheid apps geeft tweederde van de respondenten aan door de bomen het bos niet meer te zien. Informatie over apps vinden zij vooral via de app store of horen zij van vrienden. Advertenties van bedrijven die apps uitbrengen komen zij nauwelijks tegen (13%). Meer dan de helft geeft aan dat zij vinden dat producenten meer bekendheid moeten genereren voor hun apps.

“Het medialandschap verandert. Wij volgen het op de voet en initiëren verschillende soorten onderzoek om onszelf en onze relaties te voeden met informatie over alle ontwikkelingen. Op basis van de onderzoeksresultaten hebben wij nu app promotor pakketten samengesteld, waarbij apps onder een breed publiek onder de aandacht worden gebracht.” aldus Yvette Frantsen, marketeer bijTelegraaf Media Nederland.