Amsterdam,
11
november
2011
|
10:35
Europe/Amsterdam

Dagbladsites marktleider bruto mediabestedingen

De categorie Dagbladsites is met een aandeel van 26% marktleider binnen de bruto mediabestedingen van internetreclame. In het derde kwartaal van 2011 is voor € 162 miljoen (bruto) aan online display advertising geregistreerd.

Het aandeel voor de online dagbladen komt daarmee uit op ruim € 41 miljoen. Dit blijkt uit de nieuwe registratie van online display advertising die Nielsen per 1 juli 2011 is gestart. 
In de nieuwe registratie is internet na televisie en dagbladen qua bruto bestedingen het derde mediumtype geworden. Binnen het advertentiekanaal nemen dagbladsites een dominante positie in. Het gaat hier om de verzameling sites van dagbladmerken, van zowel de landelijke, de regionale als de gratis dagbladen. Nieuws blijkt überhaupt een succesfactor voor internetinkomsten.  
De eerste positie van de online dagbladen wordt op de voet gevolgd door de categorie Nieuws & Opinie dat met  een aandeel van 25% een sterke tweede positie inneemt. Binnen deze categorie treft men naast weekbladen en opiniebladen ook een grote speler als Nu.nl aan. Opgeteld trekken de dagblad- en nieuwssites dus meer dan de helft van de display reclame naar zich toe. Ter vergelijking de channels Weer & Verkeer (11%), Vergelijkingsites/Marktplaatsen (8%) en Televisie (5%) moeten het doen met een kleiner stuk van ‘de internet-koek’.

Bron: ReclameWeek