Amsterdam,
14
juni
2010
|
18:21
Europe/Amsterdam

De Groene Barometer

Nederlanders weten vaak niet of producten of diensten die ze kopen afkomstig zijn van bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Slechts één op de vijf consumenten is hiervan op de hoogte. Dit blijkt uit het onlangs uitgevoerde onderzoek “De Groene Barometer” van Bureau Consumenten Onderzoek, in opdracht van De Telegraaf.

Duidelijke voorkeur voor duurzaam
Twee op de drie Nederlanders weten wat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen inhoudt. Bijna de helft van deze groep heeft een duidelijke voorkeur voor verantwoorde producten en diensten. Desondanks weet slechts 17% van de consumenten welke producten en diensten afkomstig zijn van bedrijven die duurzaam ondernemen.“Het is overduidelijk dat consumenten maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden. Bedrijven maken echter onvoldoende gebruik van de beschikbare communicatieplatformen. Daardoor slagen zij er niet in om helder te communiceren wat hun beleid is op dit gebied”, aldus Arjan Bontje, Marketeer bij Telegraaf Media Nederland.
Kinderarbeid
Het vermijden van kinderarbeid staat bovenaan de lijst met aandachtspunten van MVO, gevolgd door de beperking van milieuvervuiling en CO2 uitstoot. Daarnaast hechten consumenten belang aan de gezondheid en het welzijn van medewerkers. Vooral bij de aankoop van voeding, energie, auto’s en kleding speelt MVO een rol bij de keuze voor een leverancier.
Top 10 beste MVO bedrijven
Van bedrijven als Nuon, Albert Heijn en McDonald’s is bij een grote groep bekend dat zij duurzaam ondernemen. Het zijn echter de activiteiten van Triodos Bank en Greenchoice, die op het gebied van MVO het beste worden beoordeeld. Ook ASN Bank, Rabobank en Ikea doen het goed. De volledige Top 10 ziet er als volgt uit.

  1. Triodos Bank
  2. Greenchoice
  3. ASN Bank
  4. Rabobank
  5. Ikea
  6. Univé
  7. Nuon
  8. Oxxio
  9. CZ
  10. Jumbo