Amsterdam,
29
maart
2011
|
09:25
Europe/Amsterdam

De Telegraaf blijft toenemen in bereik

Mede als gevolg van de toename van mobiel internet blijft het bereik van De Telegraaf groeien. Met de verschillende platformen in print en online media; krant, online, mobiel, tablet en telegraaf-i, realiseert De Telegraaf een groter bereik onder Nederlanders.

De Telegraaf is  inmiddels niet alleen in print, maar ook op vele andere platformen in print en online media de belangrijkste nieuwsbron.Ten opzichte van maart vorig jaar, waar De Telegraaf een gecombineerd bereik realiseerde met krant en internet van 4,6 miljoen (35%), wordt nu in maart 2011 5,1 miljoen (37%) behaald. Naast de toename in bereik van krant en internet, is deze stijging ook te zien in het mobiele en tablet-platform waar De Telegraaf 1,2 miljoen unieke bezoekers bereikt.
De betaalde oplage van De Telegraaf is in het vierde kwartaal van 2010 met 2,6% gestegen tot 565.144 exemplaren. In de drie voorafgaande kwartalen van 2010 groeide de betaalde oplage ook. Uitgever De Telegraaf, Ted Trimbach: ‘We zijn erg blij dat deze groei doorzet. Door een restrictiever beleid in het verspreiden van gratis exemplaren is de totaal verspreide oplage iets afgenomen tot 638.907 exemplaren.’
Telegraaf-i is de digitale versie van het dagblad De Telegraaf. 30% van alle abonnees bezoekt regelmatig deze online versie op internet. In februari 2011 telde Telegraaf-i bijna 100.000 unieke bezoekers. Deze bezoekers hebben meer dan 10 miljoen pageviews gegenereerd.
Telegraaf.nl is met 289 miljoen pageviews en 3,3 miljoen unieke bezoekers per maand (bron: STIR februari 2011) één van de grootste nieuwssites van Nederland.
Sinds augustus 2010 is de iPad applicatie van De Telegraaf te downloaden. De app, die recentelijk een update heeft gehad en uitgebreid is met meer content en nieuwscategorieën, telt inmiddels meer dan 125.000 downloads met 11 miljoen pageviews per maand en is door Apple als beste iPad app gekozen in de categorie News & Magazines NL in het overzicht Rewind 2010. Naast de gratis nieuwsapplicatie beschikt De Telegraaf over een iPad/iPhone applicatie waarmee consumenten tegen betaling een editie van de krant kunnen lezen. Ook hier is een stijgende trend te zien voor wat betreft het aantal gekochte edities.
Het gebruik van mobiel internet in Nederland neemt toe. Deze trend is ook zichtbaar in het gebruik van de mobiele toepassingen van De Telegraaf. Directeur Innovatie Telegraaf Media Nederland, Frank Volmer: ‘De mobiele site van De Telegraaf kent inmiddels 637.000 unieke bezoekers per maand die samen 42 miljoen pageviews (per maand) genereren, dat is enorm. De verwachting is dan ook dat in 2011 dit verder zal toenemen met nog meer mogelijkheden voor adverteerders.’ Naast deze mobiele site zijn er Telegraaf applicaties beschikbaar voor de platforms: iOS (iPhone), Windows 6.5 en recentelijk ook voor Android, BlackBerry en Java.
Het aantal downloads van de iPhone applicatie, beschikbaar sinds april 2009, bedraagt 480.000. Naar schatting beschikt ruim 50% van de Nederlandse iPhone gebruikers hiermee over de Telegraaf applicatie. Andere kengetallen (per maand) zijn: 240.000 unieke bezoekers die totaal 29 miljoen pageviews genereren.
Voor het Android, BlackBerry en Java platform zijn begin 2011 nieuwsapplicaties gelanceerd. Het totaal aantal downloads van de applicaties op deze platforms bedraagt inmiddels 98.000. Gezamenlijk genereren deze applicaties meer dan 10 miljoen pageviews per maand.