Amsterdam,
16
augustus
2012
|
09:26
Europe/Amsterdam

De Telegraaf iPhone app eerste IAB MRAID-compliant nieuwsapp van Nederland

De Telegraaf iPhone app is IAB MRAID-compliant en kan daarmee als eerste in Nederland Rich Media (HTML5) advertenties tonen. Deze innovatie in mobiele Rich Media ad serving biedt verregaande mogelijkheden voor adverteerders en creatieve bureaus.

MRAID, voluit Mobile Rich Media Ad Interface Definitions, is de nieuwe IAB standaard dat Rich Media advertenties in-app mogelijk maakt. Deze standaard werkt met HTML5 en Javascript waardoor zeer creatieve designs mogelijk zijn.

Door slimme communicatie tussen de advertentie en het toestel zelf is het creatieve materiaal schaalbaar en inzetbaar op verschillende toestellen, apps en besturingssystemen. De advertentie kan o.a. expanden, resizen en heeft toegang tot functionaliteiten van het toestel zelf, zoals de accelerometer.  Deze zorgt er o.a. voor dat het toestel weet of hij het scherm staand of liggend moet weergeven. Met deze standaard wordt een desktop-achtige ervaring gefaciliteerd in een mobiele omgeving.

“Het bereik op onze mobiele platformen is enorm en de potentie van mobile als standaard onderdeel binnen de marketing mix is nog verre van benut. Standaardisatie en rijke advertentiemogelijkheden zijn nodig om deze stap te maken. Door het vergemakkelijken van mobile adverteren levert TMG een bijdrage aan het verder ontwikkelen van de mobiele advertentie markt naar een volwassen marketing kanaal .” aldus Mark Stockx, Sales Director Telegraaf Media Nederland.

Op de mobiele site van De Telegraaf, telegraaf.mobi, is al langer Rich Media mogelijk. Een update voor de Android app volgt later, deze wordt daarmee ook MRAID- compliant. De nieuwe HD iPad app wordt in september gelanceerd en ook hierin kunnen de MRAID banners worden ingezet.

Naast de standaard IAB MRAID formaten is er ook een formaat specifiek beschikbaar voor De Telegraaf app: de Homepage Takeover. Een opvallend formaat waar de gebruiker niet omheen kan. De transparante GIF image wordt geladen over de content van De Telegraaf en de gebruiker moet op de close button klikken om de advertentie te laten verdwijnen.

Ashu Mathura, Directeur MADS, de ad serving partij waarmee Telegraaf Media Nederland samenwerkt: “MRAID is de nieuwe standaard die Rich Media advertenties binnen iOS applicaties net zo toegankelijk maken als in de desktop browser. Adverteerders kunnen nu op zeer eenvoudige wijze zeer interactieve en dynamische HTML5 campagnes lanceren die ook echt gebruikmaken van de mogelijkheden van de telefoon, zoals device locatie, click2call, click2calender en device oriëntatie. In combinatie met smart targeting kunnen adverteerders rekenen op zeer hoge CTR’s”.