Amsterdam,
19
november
1999
|
00:00
Europe/Amsterdam

De Telegraaf versterkt positie in automarkt

N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf en Pon Holdings B.V. nemen strategisch belang in Autobytel Nederland. 

Deze week is de principeovereenkomst getekend tussen de N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf en Pon Holdings B.V. over de vorming van Autobytel Nederland (v.o.f.). Beide bedrijven verkrijgen ieder een belang van 37,5% in Autobytel Nederland. Autobytel.com, of een deelneming daarvan, heeft een optie op een belang van 25%. N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf en Pon Holdings B.V. hebben met de deelneming in Autobytel Nederland een strategische positie ingenomen om in te kunnen spelen op de kansen die Internet de automobielbranche biedt. De afgelopen jaren is het aantal Internet-gebruikers sterk gestegen. Op dit moment is de Internet-penetratie in Nederland circa 36% en zal volgens prognoses in 2000 verder groeien tot ruim 50%.

De partijen vormen in Autobytel Nederland een sterke combinatie. Pon Holdings B.V. als een van de leidende bedrijven in de automobielbranche met diepgaande kennis van de markt en meer dan 50 jaar ervaring; N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf als gerenommeerde uitgeverij en mediaconcern met onder andere veel knowhow op het gebied van Internet-diensten en het grootste Nederlandse advertentieaanbod van gebruikte auto's. Autobytel Nederland is tevens een belangrijke aanvulling op de reeds bestaande autosites van De Telegraaf en Autovisie, die zich verder zelfstandig zullen blijven ontwikkelen.

Sinds 1995 is het Amerikaanse moederbedrijf Autobytel.com op het Internet actief met intermediaire diensten voor de automobielmarkt en is op dit gebied wereldwijd marktleider. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Japan zijn licentiehouders van Autobytel al enige tijd succesvol. Zo zijn bijvoorbeeld in de eerste acht maanden sinds de oprichting in april 1999 van Autobytel Verenigd Koninkrijk meer dan 10.000 aanvragen verwerkt.

Autobytel is gebaseerd op een uniek 'alles-onder-één-dak'-concept. Via Autobytel kan de consument kosteloos op een gebruiksvriendelijke manier uitgebreide en praktische informatie verzamelen over nieuwe en gebruikte auto's van alle merken. Op basis hiervan kunnen alle merken en types onderling overzichtelijk op prijs en kwaliteit worden vergeleken. Ook kan de consument een offerte-aanvraag indienen voor zowel nieuwe als gebruikte auto's. Deze aanvraag wordt direct doorgespeeld naar een dichtbij gevestigde dealer, die kort daarna contact opneemt met de aanvrager. Tevens geeft Autobytel de consument een helder overzicht van en inzicht in een ruim aanbod van autogerelateerde producten en diensten (onder andere financieringen, verzekeringen en leasing).

Autobytel Nederland zal rond februari 2000 worden opgericht en medio 2000 operationeel zijn. Autobytel Nederland zal worden geleid door Dries van der Vossen, op dit moment Managing Director van GE Capital Fleet Services Benelux. Hij heeft jarenlange ervaring in de Nederlandse automobielbranche en heeft in het verleden met succes diverse nieuwe bedrijven opgezet en uitgebouwd. Tevens heeft de heer Van der Vossen brede expertise van nieuwe marketing trends in de automobielbranche en heeft hij groot vertrouwen in de kansen voor intermediaire diensten aan de consument via Internet.