Amsterdam,
28
februari
2012
|
09:29
Europe/Amsterdam

FMCG merken uitermate geschikt om in te haken op Oranje

Als mensen wordt gevraagd welke producten er het meeste bij Oranje passen, worden er massaal producten binnen ‘food’ genoemd. Binnen ‘food’ zijn biermerken het meest geschikt om in te haken op Oranje. Maar ook andere productgroepen doen het goed.

Dit blijkt uit het Oranje Onderzoek dat in opdracht van Telegraaf Media Nederland is uitgevoerd.
Inhaken op Oranje is inhaken op een positief gevoel
Merken profiteren van de positieve vibe die er rondom Oranje heerst. Bij inhaken op Oranje is het belangrijk dat een bedrijf uit Nederland komt, bij inhaken op het EK Voetbal speelt weer de passendheid met de sport een belangrijkere rol.

Heineken meest Oranje FMCG merk
Bijna de helft van alle mensen noemt Heineken als merk dat bij Oranje past. Hiermee heeft Heineken een enorme voorsprong op concurrenten Bavaria en Grolsch. Van de niet alcoholische dranken wordt AA Drink het meest in verband gebracht, op de voet gevolgd door Coca Cola. Unox wordt van alle food-merken het meest geassocieerd met Oranje.

Top 15 FMCG merken:

 

Past bij Oranje

Past bij EK

1.

Heineken

44,7%

40,0%

2.

Bavaria

23,8%

18,7%

3.

Grolsch

17,0%

14,1%

4.

AA Drink

15,6%

14,1%

5.

Coca Cola

14,4%

18,3%

6.

Unox

13,7%

6,1%

7.

Unilever

9,2%

4,7%

8.

Aquarius

8,7%

8,0%

9.

Calvé

8,4%

3,7%

10.

McDonalds

7,2%

11,0%

11.

Rexona

6,1%

4,2%

12.

PEPSI

3,8%

7,0%

13.

Jupiler

3,7%

5,6%

14.

Becel

3,1%

2,1%

15.

Budweiser

2,6%

3,0%


“In 2012 zullen wij het Oranje Onderzoek periodiek uitvoeren. Zo kunnen we goed zien wat het effect van promotionele activiteiten is op de associatie met Oranje. Ook meten we in onze inhaakwedstrijd de waardering en effectiviteit van alle (online) advertenties die inhaken op het EK Voetbal in onze inhaakwedstrijd. De top 10 van onze inhaakwedstrijden wordt vaak gedomineerd door biermerken.” , aldus Julia Wiegman, marketeer sport bij Telegraaf Media Nederland.