Amsterdam,
16
juli
2010
|
11:58
Europe/Amsterdam

Goud voor 'Bertje' in WK Inhaakwedstrijd

Heineken heeft de Telegraaf inhaakwedstrijd rondom het WK 2010 gewonnen. Het zilver gaat naar ING en Bavaria bezet de derde plaats. Ruim 1.700 lezers van De Telegraaf hebben de afgelopen weken meer dan 100 inhaakadvertenties beoordeeld.

De advertenties werden beoordeeld op attentiewaarde, originaliteit, waardering en de koppeling met het WK. De Heineken advertentie ‘Bertje!’ kwam daarbij als winnaar naar voren.
Biermerken scoren goed
Met uitzondering van ING bestaat de top 5 volledig uit biermerken. Naast Heineken en Bavaria, scoren Amstel en Jupiler goed met respectievelijk de vierde en vijfde plaats. Vooral advertenties rondom de finale zijn goed gewaardeerd. De volledige top 5 bestaat uit inhakers die een dag voor of na de finale zijn geplaatst. De winnende advertentie van Heineken kreeg een gemiddelde waardering van 7,7. Annelotte Palthe en Bart Bosma van Heineken Nederland: "We zijn ontzettend trots dat we tot beste inhaker van het WK zijn verkozen! Graag willen we iedereen die op ons gestemd heeft bedanken."
De top 10 bestaat verder uit advertenties van NOC*NSF, Rexona, TNT Post, Dirk van den Broek en de KNVB.
Langlopende campagnes meest herkenbaar
De Telegraaf lezers vinden de inhaakadvertentie van Heineken heel herkenbaar. Van alle gemeten inhakers werd deze dan ook het meest herinnerd. Met een leuk woordgrapje speelt de advertentie goed in op de actualiteit. Bovendien wordt subtiel een link gelegd met een andere succesvolle campagne van het merk. De advertentie wekt mede daardoor veel sympathie op. Ook de advertenties van ING scoren goed, waarbij de advertentie van 12 juli het hoogst is geëindigd. Deze hoge score is vooral te danken aan de herkenbaarheid, maar ook de actualiteit en de manier van inhaken werden gewaardeerd door de Telegraaf lezers.

De vijf winnende advertenties zijn samen met de 74 best gewaardeerde inhakers te zien op de uitslagpagina’s in De Telegraaf van zaterdag 17 juli.
Uitslag WK inhaakwedstrijd Telegraaf:

  1. Heineken
  2. ING
  3. Bavaria
  4. Amstel Bier
  5. Jupiler
  6. NOC*NSF
  7. Rexona
  8. TNT Post
  9. Dirk van de Broek
  10. KNVB

Reclameherkenning, Merkcommunicatie, waardering en mate van inhaken:
Reclameherkenning:

  1. ING
  2. Heineken
  3. NEM

Merkcommunicatie:

  1. Heineken
  2. ING
  3. Bavaria

Waardering:

  1. Heineken
  2. Bavaria
  3. ING

Wakkere Inhaker:

  1. Bavaria
  2. Heineken
  3. KNVB