Amsterdam,
16
december
2013
|
09:30
Europe/Amsterdam

Grote verschillen tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt

De werkende vrouw vindt zichzelf vooral sterk in het nemen van verantwoordelijkheid, plannen en organiseren, nauwkeurigheid en klantgerichtheid. De werkende man vindt zichzelf goed in het ontwikkelen van visie, innovatief zijn, leiderschap en delegeren. Dit blijkt uit de nieuwe resultaten van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2013. 

Keuzeaspecten nieuwe baan
Naast persoonlijke competenties zijn er ook grote verschillen te zien bij de keuzeaspecten van een nieuwe baan. Mannen vinden de bekendheid van het bedrijf zeer belangrijk. Ook hechten mannen meer waarde aan een auto van de zaak, opties/aandelen en winstdelingsregeling. 

Bij vrouwen daarentegen zijn deze aspecten minder van belang. Zij vinden de mogelijkheid om parttime te werken belangrijk. Vrouwen hechten ook meer waarde aan de bijdrage van kinderopvang en het (deels) doorbetalen van ouderschapsverlof. 

Dit betekent dat in een sollicitatieproces mannen en vrouwen waarde hechten aan andere aspecten. Werkgevers kunnen voor een succesvolle werving daar op inspelen. 

Het NOA onderzoek laat verder zien dat:

  • De Telegraaf op zaterdag, Metro en Sp!ts nog altijd op nummer 1, 2 en 3 staan op basis van het gemiddelde bereik binnen de beroepsbevolking
  • Vacaturekrant.nl en andere TMG sites het afgelopen halfjaar een sterke groei door maakte (index 124) en met 1.692.000 potentiële werknemers één van de grootste arbeidsmarkt combinaties is van Nederland
  • Mannen meer vertrouwen hebben in het vinden van een baan dan vrouwen
  • Mannen aangeven gebruik te maken van hun zakelijke relaties/netwerk, terwijl vrouwen juist gebruik maken van een uitzend-/detacheringbureau

Over NOA
Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) doet al jaren onderzoek naar de stand van zaken op de arbeidsmarkt en geeft inzicht in de demografische kenmerken van de Nederlandse beroepsbevolking. Naast informatie over de arbeidsmarkt wordt NOA gebruikt als bereiksonderzoek van print en online media m.b.t. arbeidsmarktcommunicatie. 

Voor meer informatie over het NOA onderzoek bekijk de infographic.

Over Telegraaf Media Groep
Telegraaf Media Groep (TMG) heeft een crossmediaal arbeidsmarkt portfolio. Hieronder vallen de personeelsuitingen in De Telegraaf, Sp!ts en Metro. De online portals: Vacaturekrant.nl, Techniekbenik.nl, Nobiles.nl, Debestetraineeships.com, 360inc.nl, het Careerevent, de Masterbeurs, de video’s van YourFuture.tv en Scholieren.tv en de Beroepenkrant. Door de koppeling van al deze producten, het bereik en de kennis en expertise biedt TMG een uniek platform met informatie over carrière, werving en vacatures. Het medialandschap is volop in beweging. De merken van TMG weten wat er speelt in Nederland en bieden elke dag weer, 24 uur per dag relevante content.