Amsterdam,
21
mei
2014
|
09:50
Europe/Amsterdam

Heineken voorafgaand aan het WK het sterkste Oranje merk

Voorafgaand aan het WK wordt Heineken het sterkst geassocieerd met Oranje. De top 10 wordt op dit moment gedomineerd door biermerken, sportmerken en media. Opvallende afwezigen zijn de supermarkten. De eerst genoemde supermarktketen is Albert Heijn op de 14e positie. Dit blijkt uit het periodieke Oranje Onderzoek in opdracht van Telegraaf Media Groep. 

Het WK begint te leven, ondanks twijfels over Oranje successen
Nederland is er niet gerust op. Slechts 14% denkt dat we een succesvol WK tegemoet, terwijl 47% hier niet in gelooft. 39% heeft geen idee wat het WK voor Nederland gaat brengen. Toch hebben mensen wel zin in het evenement. Voor 8 op de 10 Nederlanders leeft het WK, zodra het eerste fluitsignaal heeft geklonken. Het WK staat voor een meer verbonden Nederland (69%) en voor gezelligheid (66%). Ondanks dat het vertrouwen in Oranje nog niet aanwezig is, geeft 81% aan wel trots te zijn als het Nederlands elftal goed presteert.

Succesvolle merken passen bij het WK en weten dit in resultaat om te zetten 
De positieve gevoelens zijn een goede basis om op mee te liften. Maar niet alle merken zijn hiervoor geschikt. Wil een merk succesvol inhaken op het WK of op Oranje moet het wel een link hebben met Nederland (37%) en/of met sport (36%). Een merk dat past bij het WK/Oranje heeft een groot deel van het succes van het inhaken in eigen hand. Merken worden Oranje- en WK-merken genoemd, omdat deze merken veel activiteiten ondernemen rond het WK en het Nederlands team (40%), omdat ze creatieve reclamecampagnes hebben rond het WK (23%) en omdat ze sponsor zijn (20%).  

Wie wordt de winnaar van het komende WK: Blijft Heineken op 1 staan?
Net als voorgaande jaren associëren mensen het merk Heineken het meest met Oranje. Ook ING scoort weer hoog. Net als Bavaria dat met haar jurk-actie een sterke positie in de top 10 heeft bemachtigd. Vorige EK’s en WK’s zagen we echter wel verschuivingen gedurende het WK. Ook dit jaar meten we de mate van Oranje-associatie en worden verschuivingen bekend gemaakt. De grote vraag is of supermarkten de binding met Oranje tijdens het WK weten te versterken!

Top 10 Merken die geassocieerd worden met Oranje op 15 mei 2014: 

  1. Heineken
  2. KNVB
  3. ING
  4. De Telegraaf
  5. Bavaria
  6. NOS
  7. Nike
  8.  Adidas
  9. Amstel
  10. Staatsloterij     

 

Over Bureau Consumenten Onderzoek
Bureau Consumenten Onderzoek (BCO) is een marktonderzoekbureau en onderdeel van Telegraaf Media Groep. BCO is gespecialiseerd in media- en reclameonderzoek.