Amsterdam,
13
juni
2012
|
14:21
Europe/Amsterdam

ING, Heineken, Bavaria, Albert Heijn en C1000 hebben meest effectieve Oranje campagnes tot nu toe

De afgelopen maand zijn de reclamecampagnes rondom Oranje en het EK pas echt losgebarsten, wat heeft geleid tot een vervijfvoudiging van de reclameherinnering. Supermarkten, biermerken en traditionele oranje sponsoren hebben het meest effectief geadverteerd. Dit blijkt uit het terugkerende Oranje Onderzoek van Telegraaf Media Nederland.

Acties van supermarkten Albert Heijn en C1000 zijn het meeste opgevallen
55% van de mensen noemt Albert Heijn als merk waarvan zij een reclame rondom Oranje heeft gezien. De campagne van C1000 wordt door 44% herinnerd. Hiermee zijn de twee supermarkten de grootste stijgers ten opzichte van een maand geleden. De biermerken van Heineken (37%) en Bavaria (36%) volgen op kleine afstand. Ook de campagnes van ING (32%), De Telegraaf (23%) en McDonalds (22%) zijn goed opgevallen.

ING gaat Heineken weer voorbij als meest Oranje merk
In de Oranjemeting van mei 2012 was ING door Heineken voorbijgestreefd als het merk dat het meeste werd geassocieerd met Oranje. Tijdens de oefenwedstrijden en de start van het EK heeft de officiële sponsor van het Nederland Elftal haar toppositie weer terugveroverd. Heineken wordt als op een na sterkste Oranjemerk gezien. Ook Bavaria, Albert Heijn en Nationale Nederlanden zijn sterke Oranjemerken. Laatstgenoemde moet echter wel een stapje terug doen door het reclamegeweld.

De top 10 ziet er als volgt uit:
Top 10 Merken die geassocieerd worden met oranje: Gevraagd zonder - (Spontaan) en met antwoordmogelijkheden (geholpen, 100+ merken).
Top 10: 9 juni 2012:

 SpontaanGeholpen
01.ING (Mei 2012: 2e)ING (Mei 2012: 5e)
02.Heineken (Mei 2012: 1e)Heineken (Mei 2012: 1e)
03.Albert Heijn (Mei 2012: -)Bavaria (Mei 2012: 6e)
04.Nat. Nederlanden (Mei 2012: 3e)Albert Heijn (2011: 7e)
05.Bavaria (Mei 2012: 4e)Nationale Nederlanden (Mei 2012: 2e)
06.Nike (Mei 2012: 8e)NOS (Mei 2012: 8e)
07.KPN (Mei 2012: 4e)De Telegraaf (Mei 2012: 8e)
08.Philips (Mei 2012: 10e)De Nederlandse Staatsloterij (Mei 2012: 3e)
09.Rabobank (Mei 2012: 4e)Adidas (Mei 2012: 4e)
10.C1000 (Mei 2012: -)Nike (Mei 2012: 12e

Sponsoring EK door Coca Cola werpt vruchten af
Naast de associatie met Oranje, wordt ook de associatie met het EK gemeten. Heineken wordt, net als in de vorige meting, het meest geassocieerd met het EK (34%). Coca Cola stijgt van de vierde naar de tweede positie (27%). De top 3 wordt gecomplementeerd door Adidas (24%).

Telegraaf Inhaakwedstrijd weer van start
Net als bij voorgaande evenementen, krijgen alle adverteerders die in De Telegraaf en op Telegraaf.nl inhaken op de sportevenementen, een gratis onderzoek. Uiteindelijk wordt de beste inhaker van het EK en van het hele sportjaar 2011 gekroond.

“Het leuke aan de Oranjemeting van Telegraaf Media Nederland is dat exact te zien is welke invloed inhaakcampagnes hebben op de associatie met Oranje. Uit onderzoek weten we dat je als merk mee kunt liften op het positieve gevoel rondom Oranje. Het is leuk om te zien dat de campagnes rondom dit EK zoveel effect hebben gehad”, aldus Niels van Dijken, senior Researcher van Bureau Consumenten Onderzoek.