Amsterdam,
04
september
2008
|
10:19
Europe/Amsterdam

Inhaakadvertenties hoger gewaardeerd

De Telegraaf heeft onderzoek gedaan naar inhaakadvertenties rondom het EK-voetbal en de Olympische Spelen. Daaruit blijkt: inhakers worden vaker bekeken, vaker gelezen, vaker herkend en hoger gewaardeerd dan vergelijkbare gewonen advertenties.
Op basis van Reclame Reactie Onderzoek (RRO) werden de advertenties getoetst op effectiviteit, waardering en wakker inhaken. Deze onderdelen bestonden op hun beurt uit een aantal subonderdelen:

  •  Effectiviteit: reclameherkenning, bewust van merk, interesse voor product
  • Likeability: spraakmakend. leuk/grappig, orgineel, sympathiek
  • Wakker Inhaken: actueel, herkenbaarheid als inhaker, logische link met EK/OS.

In totaal hebben 1.750 Telegraaf-lezers hun mening gegeven. Een meerderheid geeft aan dat inhakers de krant verrijken en een vijfde van de lezers zegt de inhakers met anderen te bespreken. Hoe actueler de inhaker hoe hoger de waardering en hoe duidelijker de link met de gebeurtenis hoe hoger de effectiviteit is. Wanneer sporters succes gewenst worden en de sporters afgebeeld worden, vindt de lezer de inhaker sympathieker. Wanneer de nadruk wordt gelegd op de sponsoring, is de merkscore hoger.