Amsterdam,
17
november
2000
|
00:00
Europe/Amsterdam

Internetbedrijf van regionale dagbladuitgevers

Drie regionale dagbladuitgevers - Hollandse Dagbladcombinatie (HDC), Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) en Mediagroep Limburg i.o. (MGL) - hebben besloten hun internet-activiteiten te bundelen door de oprichting van het internetbedrijf Regio-i. In deze onderneming zal ook Telegraaf Holding participeren.

Regio-i zal voor de websites van de aangesloten regionale dagbladtitels de ontwikkeling en marketing van landelijke internetdiensten verzorgen. Regio-i zal haar activiteiten verrichten in nauwe samenwerking met de elektronische media bedrijven van de aangesloten regionale dagbladuitgeverijen. De regionale dagbladuitgeverijen blijven zelf ieder de content van hun eigen internetsites verzorgen. Daarnaast zal Regio-i de verkoop organiseren aan landelijke adverteer-ders. Regio-i zal zich vestigen in Almere en naar verwachting in 2003 werk bieden aan zo'n twintig mensen. Tot directeur is benoemd Harry de Wit, eerder directeur elektronische media van de NDC.

De directies van de MGL (uitgever van Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad), HDC (Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad, Noordhollands Dagblad, De Gooi- en Eemlander en Dagblad van Almere) en de NDC (Nieuwsblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Groninger Dagblad en Drentse Courant) besloten eerder dit jaar te onderzoeken of zij door samenwerking hun afzonderlijke internetplannen sneller, efficiënter en op een kwalitatief hoger niveau kunnen verwezenlijken.

Uit het onderzoek is gebleken dat er behoefte bestaat aan persoonlijke portalen voor de internetge-bruikers; een startpagina die elke gebruiker uiteindelijk volgens zijn eigen wensen kan inrichten. De sites zullen dan naast service-informatie en nieuws, van lokaal tot internationaal nieuws, tal van nieuwe diensten gaan bieden. Door de oprichting van Regio-i kunnen de investeringen in de ontwikkeling en marketing van die diensten onder de partners worden verdeeld.

De uitgevers verwachten door de samenwerking zowel schaalvoordelen te bewerkstelligen als behoud van de identiteit van elke site te kunnen garanderen. Elk dagblad behoudt zijn eigen website, waarbij de hoofdredactie verantwoordelijk blijft voor redactionele inhoud. De onderlig-gende techniek en navigatiestructuur zal gebaseerd zijn op de door Regio-i ontwikkelde software.

Bovendien biedt de oprichting van Regio-i meer kans op een succesvolle samenwerking met derden. Inmiddels bieden de meeste regionale dagbladen al de prijsvergelijker 'El Cheapo' en de portaldiensten 'WWWijzer' en 'Siteshopper'. Daarnaast wil Regio-i diensten als een online vacaturebank, uitbreiden met andere thema's (zoals auto's, uitgaan en onroerend goed) en in samenwerking met een Internet Service Provider wil Regio-i internettoegang en e-mailfaciliteiten aanbieden.

Naar verwachting zullen Regio-i en de regionale dagbladsites vanaf 2003 een bescheiden winst kunnen boeken door onder andere de verkoop van buttons en banners, e-commerce en sponsoring. Regio-i wil dat de dagbladsites in dat jaar een zelfde marktaandeel realiseren in de button- en banneromzet als de dagbladen thans hebben in de advertentiemarkt