Amsterdam,
14
december
2005
|
08:19
Europe/Amsterdam

Interview A.J. Swartjes, Telegraaf Media Groep

Dagblad De Telegraaf heeft een interview afgenomen met de voorzitter van de Raad van Bestuur van Telegraaf Media Groep, de heer A.J. Swartjes. Hieronder treft u de integrale tekst aan:

De metamorfose van het medialandschap voltrekt zich in een duizelingwekkend tempo. Narrowcasting in de intercity, het allerlaatste nieuws op de mobiele telefoon en uitgevers die staan te popelen om een radiostation te kopen of televisie willen maken. Toch is topman Ad Swartjes van Telegraaf Media Groep (TMG) niet somber over de toekomst van de papieren kranten. ,,Kranten worden nog steeds veel gelezen, dienen een belangrijk maatschappelijk nut en daar kunnen we nog heel lang heel veel geld mee verdienen.''

Een half jaar geleden kocht de bestuursvoorzitter van TMG een zogeheten mediacenter, een computer voor in de huiskamer waarvandaan de televisie, het internet en de radio worden aangestuurd. Maar de aankoop was geen onverdeeld succes, dagenlang zat de bestuursvoorzitter zonder internet en een aantal weekeinden moest Swartjes zelfs op een minuscuul zwart-wit tv'tje zijn favoriete programma's kijken.

Het vervelende gedoe met zijn moderne apparatuur heeft het geloof van de bestuursvoorzitter in nieuwe communicatiemiddelen echter in het geheel niet aangetast. ,,Kijk, de relatieve waarde van print neemt af'', stelt Swartjes. ,,De tijd dat de hele familie een rondedans bij de klepperende brievenbus maakte, is voorbij. Consumenten hebben een andere tijdsbesteding dan vroeger. Internet, radio en televisie spelen een veel belangrijkere rol en wij willen nu eenmaal zitten waar de consument zit.'' En dus wil TMG een 20%-belang in de internationale televisiemaatschappij SBS Broadcasting, wil het concern in radio, is er een aandeel in een bedrijf gekocht dat de inhoud verzorgt en exploiteert op de platte tv-schermen bij onder meer McDonald's (narrowcasting), is er een 20%-belang opgebouwd in beurzen- en evenementenorganisatie Expomedia en zoekt het bedrijf koortsachtig naar winstgevende nieuwe initiatieven op het gebied van internet. ,,En ook Telegraaf-tv komt er aan'', vult Swartjes aan. ,,Dat weet ik zeker.''

Dat wil overigens absoluut niet zeggen dat de papieren krant is opgegeven - zoals sommige mediawatchers beweren - benadrukt Swartjes keer op keer. ,,Onzin, de krant bestaat over tien en twintig jaar ook nog steeds. Waarschijnlijk zijn er dan wel minder titels en ook de oplage is dan nog een stukje verder gedaald, maar met kranten kan je nog heel lang heel veel geld verdienen. Wat niet wegneemt dat het goedkoper moet. Feit is dat we, naast de veranderde tijdsbesteding van de consument, ten opzichte van 2000 nu jaarlijks bijna Î100 miljoen aan advertentie-inkomsten mislopen door de tegenvallende economie. De conjunctuur is bij mijn weten nog nooit zo lang door zo'n diep dal gegaan.''

En dus moet er worden bezuinigd. Over de omvang en de aard van een komende reorganisatie kan de topman nog geen duidelijkheid geven behalve dan dat ,,alle bedrijfsonderdelen tegen het licht worden gehouden. Maar vergeet daarbij niet, dat een deel van die bezuinigingen weer worden geïnvesteerd in andere, vaak digitale, activiteiten die rechtstreeks en positief van invloed zijn op de positie van datzelfde bedrijfsonderdeel.''

Dat het mediabedrijf zich beraadt op de verkoop van de Media Groep Limburg (MGL), waar de dagbladen De Limburger en het Limburgs Dagblad onder vallen, is volgens Swartjes een logische zaak. ,,In deze wereld heb je schaalgrootte nodig. En die noodzaak wordt met de dag groter. Met onze regionale kranten in het Westen van het land (zoals het Haarlems Dagblad en het Noordhollands Dagblad), die zeker onderdeel blijven van TMG, kunnen we intensiever gaan samenwerken omdat ze fysiek dichter bij onze Amsterdamse basis zitten. Dan gaat het bijvoorbeeld over zaken als advertentie-exploitatie, drukken of distributie. Dat kan met de kranten in het zuiden eenvoudigweg niet.''

Overigens komt TMG met een eventuele verkoop van de Limburgse dochter dichterbij de koop van een Nederlands radio- of televisiestation. ,,Dan komen we onder de huidige kritische grens van de Mediawet en worden we niet langer als een te machtig mediabedrijf gezien'', zegt Swartjes, die over het algemeen niet echt te spreken is over het mediabeleid van de overheid. ,,De zaken duren veel te lang, we moeten soms jaren wachten voordat we duidelijkheid krijgen over bepaalde ideeën.''