Amsterdam,
02
december
2011
|
09:45
Europe/Amsterdam

Langdurige sponsoring Oranje bewezen effectief

Succesvolle actiecampagnes rondom Oranje kunnen heel effectief zijn en de merkassociatie met Oranje versterken. Op lange termijn blijkt langdurige sponsoring en campagnevoering het merk structureel meer met Oranje te verbinden.

Dit blijkt uit het Oranje Onderzoek dat in opdracht van Telegraaf Media Nederland is uitgevoerd.

Inhaken op Oranje is meeliften op een positief gevoel
Komend jaar zullen er veel campagnes rondom het Nederlands Elftal en het EK van start gaan. Merken die inhaken profiteren van het positieve sentiment rondom Oranje. Uit onderzoek blijkt dat 98% van de Nederlanders positieve associaties heeft met Oranje. Oranje wordt vooral in verband gebracht met sport (voetbal, schaatsen en hockey), het koningshuis en de evenementen die daarmee samenhangen. Gezelligheid, feesten en saamhorigheid zijn dan ook nauw verbonden met Oranje.

ING, Heineken en Nationale Nederlanden meest succesvolle Oranjemerken
Net als voor de aanloop naar het WK van 2009 worden Heineken en ING het meest geassocieerd met Oranje. Officiële sponsoring in combinatie met uitgekiende reclamecampagnes, werpen zijn vruchten af. Ook Nationale Nederlanden wordt sterk geassocieerd met Oranje. Nationale Nederlanden is, voor ING, jarenlang sponsor geweest van het Nederlands Elftal en profiteert hier nog steeds van. De sterkte van de associatie neemt wel iets af t.o.v. 2 jaar geleden, terwijl die van ING toeneemt.

Top 10 Merken die geassocieerd worden met Oranje:
Gevraagd zonder - (Spontaan) en met antwoordmogelijkheden (geholpen, 100+ merken).

Spontaan

Geholpen

1

ING

Heineken

2

Heineken

Nationale Nederlanden

3

National Nederlanden

ING

4

Rabobank

Rabobank

5

KPN

De Telegraaf

6

Philips

NOS

7

KLM

De Nederlandse Staatsloterij

8

Amstel

Albert Heijn

9

De Telegraaf

Adidas

10

Bavaria

Bavaria


Bavaria nog steeds in top 10

Tijdens het WK in 2010 waren er grote verschuivingen te zien en zagen we dat merken met  opvallende acties meer en meer geassocieerd met Oranje. Bavaria was de grootste winnaar en schoot zelfs door naar de 2e positie. Aan het begin van komend sportjaar staat Bavaria nog steeds in de top 10 (positie 10). De bovenste regionen worden echter bezet door Oranjemerken die zich langdurig aan het Nederlands Elftal hebben verbonden.

Goed inhaken op Oranje werkt

Media geven veel aandacht aan Oranje. Uit het onderzoek blijkt dat er nu al veel wordt gepraat over Oranje en campagnes die daar op inhaken. Een goede campagne haakt op een logische, grappige, originele en opvallende manier in. Het is belangrijk dat de merkbeleving overeenkomt bij de sfeer van het EK. Met name merken van sportartikelen, bier, FMCG-producten, nieuwsmedia, supermarkten, kleding en loterijen passen bij Oranje en het EK. Aan ING is te zien dat ook banken zich zeer succesvol kunnen verbinden met Oranje. Bij inhaken op Oranje is het belangrijk dat een bedrijf uit Nederland komt, bij het EK speelt weer de passendheid met de sport een belangrijkere rol.

Monique Opdam, Directeur Communicatie ING Nederland, is blij met de uitslag: “Wij willen als sponsor niet alleen het ‘grote’ Oranje dichterbij brengen, maar ook het amateurvoetbal ondersteunen en het jeugdvoetbal in Nederland stimuleren. Wij geloven dat juist structurele inzet en communicatie, dus niet alleen campagnematig, de meeste vruchten afwerpt. Dat ons merk nu door deze inspanningen de sterkste associatie met Oranje heeft, is voor ons een aanmoediging om op deze manier ons sponsorschap invulling te blijven geven.”