Amsterdam,
25
juni
2010
|
10:38
Europe/Amsterdam

Meer dan miljoen kijkers voor Dagboek van Onze Helden

De online videoserie over de laatste lichting Nederlandse militairen in Afghanistan heeft alle verwachtingen over kijkcijfers overtroffen. Sinds de start van de reeks, half mei, zijn de video’s tot nu toe meer dan een miljoen keer bekeken.

Twaalf helden op missie kregen van De Telegraaf een camera. Daarmee filmden ze de afgelopen weken alles wat ze meemaakten op missie. Van de enorme hoeveelheid dagboekbeelden zijn in totaal 19 afleveringen (webisodes) gemaakt. De afgelopen zes weken zijn deze online ‘uitgezonden’ op www.dagboekvanonzehelden.nl Vandaag komt de voorlopig laatste webisode online en in augustus volgen er nog twee met daarin de thuiskomst van onze helden, en beelden van Onze Held Mike in een urenlang gevecht met opstandelingen.
De serie geeft een zeer volledig beeld van hoe het er in Oeroezgan écht aan toe gaat. Ongezouten, onverbloemd, onthullend. Peter van Uhm, Commandant der Strijdkrachten: “Het normale leven, het werk van alle dag op die missie, dat is voor het eerst echt goed zichtbaar gemaakt. Daarin is Dagboek van Onze Helden geweldig geslaagd. Ik ben ervan overtuigd dat de serie een grote bijdrage levert aan het besef van Nederland van wat we daar daadwerkelijk doen en welke voortgang we maken. Het draagt bij aan het respect en de trots van de Nederlandse bevolking voor dat werk.”
Op voetpatrouilles met de helmcamera, rijdend in de Bushmaster, zelfs tijdens raketaanvallen en bij helikopterlandingen in vijandelijk gebied: de camera’s bleven draaien. Niet eerder lukte het om zo dichtbij te komen. De ouders van Jessica (26 jaar) chauffeur op een Bushmaster, hebben de video’s van hun dochter met spanning gevolgd: “Nu weten we eindelijk wat ze daar doet.”
Het succes van de serie heeft de verwachtingen overtroffen. Frank de Horde, Producent Video Media: “We zijn trots op het brede bereik van dit project. Met één miljoen kijkers doe je niet onder voor TV. Voor ons is dit de toekomst, online video, en de mensen weten het te waarderen.”
Dagboek van Onze Helden is geproduceerd door de divisie Video Media van Telegraaf Media Nederland.