Amsterdam,
03
juli
2000
|
00:00
Europe/Amsterdam

Middagkrant Sp!ts start met primeur

De medio dit jaar te lanceren middagkrant van Sp!ts B.V. krijgt een directe koppeling met het internet. Via in de krant af te drukken barcodes kan de lezer op internet direct sites met aanvullende informatie ophalen over artikelen en advertenties. De nieuwe krant heeft met deze technologie een primeur.

Bij veel artikelen en advertenties worden in de nieuwe middagkrant barcodes afgedrukt. Deze zijn te lezen met een speciaal voor dit doel ontwikkelde sleutelhanger. Het apparaatje bewaart de codes totdat de lezer deze in een standaard plaatst, aangesloten op een pc. Vervolgens haalt de computer volautomatisch de gewenste informatie op van het internet. Nadat vanaf augustus enkele duizenden proefpersonen de sleutelhanger hebben getest, zal deze aan het eind van dit jaar door lezers te verkrijgen zijn.

De technologie voor deze hechte koppeling tussen krant en internet is ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Jumptech Inc. Om het belang van de samenwerking te benadrukken heeft N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf, het moederbedrijf van Sp!ts, een minderheidsaandeel genomen in Jumptech. In het buitenland zijn enkele proeven met de software succesvol afgesloten. Redacties kunnen de lezer met de Jumptech-software wijzen op aanvullende informatie. Het grote voordeel is dat niet een lang en ingewikkeld internetadres hoeft te worden afgedrukt. Er kan worden volstaan met een barcode, eventueel aangevuld met een eenvoudige pincode.

Adverteerders krijgen met Jumptech de mogelijkheid de lezers naar speciaal voor hen ingerichte pagina's op de eigen website te leiden. Uit het eerder genoemde onderzoek is gebleken dat dit de effectiviteit van campagnes aanmerkelijk verhoogt. Het Telegraaf-concern is van plan de internet-koppeling op termijn ook in andere uitgaven te integreren.