Amsterdam,
06
september
2010
|
15:24
Europe/Amsterdam

Mobiele campagnes blijken succesvol

Een mobiele campagne versterkt de merkbekendheid en merkbeleving bij de doelgroep, zeker wanneer de boodschap gecommuniceerd wordt op een smartphone en getarget wordt op specifieke sites. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit de mobiele testcampagnes van een grootschalig mobiel onderzoek.

Het onderzoek is gedaan door een testcampagne van van KWF Kankerbestrijding en Amoy. Daarnaast blijkt uit het consumentenonderzoek onder 3.000 mobiele internetgebruikers dat 44% van de ondervraagden meer dan een half uur per dag op het web surft.
Volgens de digitale uitgevers en initiatiefnemers Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland, geeft het project veel inzicht in de mogelijkheden van mobiel in de interactie tussen adverteerder en consument. Mobiel kan een relevante aanvulling zijn in de mediamix. Met die boodschap gaan de drie partijen het gesprek aan met hun relaties bij mediabureaus en adverteerders.
Mobiele campagne zorgt voor relevante aanvulling
Om het aantal gevallen van huidkanker terug te dringen informeerden KWF Kankerbestrijding, M2Media & More en Coulourful tribe consumenten over de zonkracht op warme dagen. Na het invullen van een vragenlijst werd een op-maat-gesneden advies uitgebracht. Ruim 90% van de consumenten was positief of zeer positief over de test; de bekendheid van de campagne groeide gestaag gedurende de testperiode.
De campagne van KWF Kankerbestrijding toonde aan dat:

  • De relevantie van de boodschap belangrijk is. Op warme dagen werd de applicatie vaker gebruikt;
  • De uitlevering op smartphones betere resultaten laat zien;
  • Targeten op specifieke mobiele websites zinvol is.

Esther Kulk, M2Media & More: "Een mobiele campagne is een relevante toevoeging geweest. Door te targetten op dagen met een hoge zonkracht was de boodschap zeer relevant, dit is duidelijk terug te zien in de resultaten. De doelgroep gaf aan dat de campagne hen op het juiste moment hielp herinneren aan zonbescherming."
Awareness, trail en conversie
Het food merk Amoy lanceerde een geïntegreerde campagne waarin naast tv, online video en social-media, ook mobile marketing werd ingezet. Naast het creëren van awareness werd beoogd om trial en conversie te genereren.  Bezoekers konden zich op de mobiele site aanmelden voor een recept van de dag, meedoen met een prijsvraag en een overzicht vinden van de laatste urban Asian trends en de coolste Asian places in Nederland.
De campagne van Amoy toonde aan dat:

  • Mobiel een enorm bereik heeft; de campagne trok 1 miljoen sitebezoekers;
  • De campagne een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het versterken van de merkbekendheid en de merkbeleving bij de doelgroep.

"Wat opvalt is dat de click-through ratio’s op mobiel bijna twee keer zo hoog blijken te zijn als online", aldus Bram Nederlof, Business Development Manager bij Heinz.
Resultaten consumentenonderzoek onder mobiele internet-gebruikers
Waar ruim 40% van de consumenten toegang heeft tot mobiel internet, is het aantal gebruikers onder deze groep intussen gestegen tot boven de 65%*.
Middels het interactieplatform van Valuewait werden ruim 3000 gebruikers van mobiel internet ondervraagd.
* Bron: Ruigrok/Next Panel, april 2010
Het onderzoek toont aan dat:

  • 44% van de ondervraagden meer dan een half uur per dag mobiel surft, 59% meer dan 15 minuten per dag surft en ruim 40% meer dan een half uur per dag gebruik maakt van mobiele applicaties;
  • De mobiele internetter steeds minder een ‘innovator’ is en steeds meer lijkt op ‘de gemiddelde Nederlander’;
  • 50% van de mobiele internetters meer gebruik is gaan maken van mobiel internet (slechts 16% maakt minder gebruik van internet)
  • Het merendeel van de mobiele internetters aangeeft dat het gebruik van mobiel internet niet ten koste is gegaan van het gebruik van andere media;
  • Consumenten een groot voorstander zijn van reclame met permissie en aansluiting op het eigen profiel. De meeste consumenten zijn ook bereid om informatie over zichzelf te geven om gerichte reclame-uitingen te ontvangen.

De volledige onderzoeksresultaten zijn op te vragen via
info@mobileadvertising2010.nl