Amsterdam,
07
mei
2013
|
10:02
Europe/Amsterdam

Nationale Nederlanden en Aegon winnaars Koninklijke Inhaakwedstrijd De Telegraaf

Nationale Nederlanden en Aegon hebben de Koninklijke Inhaakwedstrijd van De Telegraaf gewonnen. Beide adverteerders zijn gisteravond door een vakjury gekozen en bekroond als winnaar.

De vakjury, bestaande uit experts uit de mediawereld te weten, Lode Schaeffer (voorzitter ADCN), Jan Driessen (voorzitter BVA), Marc Oosterhout (voorzitter VEA) en Gonnie Spijkstra (TMG en inhaakexpert Verse Reclame) hebben alle 47 inhaakadvertenties die rondom de troonswisseling in De Telegraaf zijn geplaatst beoordeeld. De inhakers werden onder andere beoordeeld op spraakmakendheid, originaliteit, creativiteit en de link tussen het merk en de actualiteit.

De Telegraaf Koninklijke Inhaker JuryVolgens de jury zit de historische inhaker er niet bij. Er is geen advertentie die jaren later nog op je netvlies staat. Marc Oosterhout: “Er zijn veel flauwe inhakers gemaakt. Door Oranje en de Koningin te misbruiken met flauwe woordgrappen probeerden adverteerders de omzet te stuwen.”

Na een kritische selectie kwam de jury tot vijf genomineerden: Nationale Nederlanden, ING, KPN, Aegon en Heineken. Jan Driessen concludeerde dat het vijf toonaangevende merken zijn die ook bij een bijzondere gebeurtenis als de Kroning toonaangevend moeten zijn. “Als toonaangevend merk kun je hier niet, níet aan mee doen.” Lode Schaeffer noemde de merken 'Neerlands trots': "Deze krantenadvertenties laten zien hoe je met een inhaker aan je merk kan werken. Er is aandacht aan besteed.”

De jurycriteria

“Het doorslaggevende bij het benoemen van de winnaars zit hem in het centraal stellen van Beatrix. Terwijl KPN, Heineken en ING het merk voorop stelden. Een duidelijke link met het merk haalt in dit geval de kracht uit de boodschap.” Aldus Gonnie Spijkstra. Schaeffer: "De kunst is om niet teveel met jezelf bezig te zijn.”

Uiteraard onthield Jan Driessen zich van een stem aangaande de beoordeling van de advertentie van Aegon.

Alle inhaakadvertenties worden gebundeld in een speciale inhakerskrant waarbij de top 5 voorzien wordt van het juryrapport. De creatieve teams achter de bekroonde advertenties JWT Amsterdam en They hebben hiermee vier vliegtickets naar Cannes gewonnen. De adverteerders krijgen een gratis plaatsing in De Telegraaf op 26 april 2014 als inhaker op Koningsdag.

De Telegraaf als échte Oranjekrant beloont al jaren adverteerders voor de beste inhaakadvertentie rondom grote Oranje evenementen als het EK of de Olympische Spelen. Lezers waarderen inhakers beter, ze worden beter gelezen en beter herinnerd. Bovendien zien lezers inhakers als redactionele content.

Bekijk ook het blog over de jurering van de Koninklijke Inhaker via blog.tmg.nl en via www.versereclame.nl

Winnaars

Koninklijke Inhaker Aegon

Koninklijke Inhaker Nationale Nederlanden

Genomineerden

Koninklijke Inhaker Heineken

Koninklijke Inhaker ING

Koninklijke Inhaker KPN