Amsterdam,
07
december
2010
|
14:29
Europe/Amsterdam

Nederlanders negatiever over baan, maar denken niet aan switchen (NOA 2010)

Uit nieuwe cijfers van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) blijkt dat 58% van de respondenten het moeilijker vindt van baan te veranderen. Dit staat gelijk aan 4,1 miljoen Nederlanders. In 2009 was dit 41% en in 2008 was dit 27%.

Ontevredenheid over huidige baan gestegen
Het is vooral opvallend dat 50% de kans klein acht te veranderen van baan, omdat zij hun baan negatiever zijn gaan beoordelen. Vooral het loopbaanperspectief, de werkdruk, opleidingsmogelijkheden, primaire arbeidsvoorwaarden, de work-life balance en de aard van de werkzaamheden zijn negatiever beoordeeld. De ontevredenheid over de huidige baan is dus aanzienlijk gestegen. (zie tabel)

Negatieve aspecten huidige baan

2010

2009

Loopbaanperspectief

52%

34%

Werkdruk

45%

27%

Opleidingsmogelijkheden

40%

21%

Primaire arbeidsvoorwaarden

39%

21%

De work-life balance

34%

16%

Aard van de werkzaamheden

28%

10%

Krapte op de arbeidsmarkt
Voor bedrijven die op zoek zijn naar personeel is dit slecht nieuws. Door de intreding van de vergrijzing is de krapte op de arbeidsmarkt al in verschillende sectoren sterk voelbaar. Het is voor werkgevers belangrijk deze groep werknemers toch te stimuleren van baan te veranderen en te weten hoe men deze groep kan bereiken.
Oriënteren op een nieuwe baan
Men oriënteert zich nog steeds het liefst via printmedia (70%). Print wordt op de voet gevolgd door internet (68,5%).Ook persoonlijke contacten en netwerken worden veelal ingezet (54%). Dagbladen zijn het meest populair (62,5%), gevolgd door loopbaan-, vacature-, vak-, carrièresites (52%). Ondanks de grote aandacht die uitgaat naar sociale en professionele netwerksites en communities worden deze beperkt geraadpleegd voor arbeidsdoeleinden (7%).
Uit de nieuwe NOA cijfers blijkt dat Telegraaf Media Nederland met haar merken verreweg het hoogste bereik scoort om de diverse arbeidsmarktgerelateerde doelgroepen te bereiken. In totaal bereiken ze 38,3% van de totale NOA populatie. Dit staat gelijk aan 2,7 miljoen personen.

Over NOA (Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt)
Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2010 is het bereiksonderzoek in Nederland voor arbeidsmarktcommunicatie onder de instromende en werkende populatie van 18 tot en met 60 jaar. Het onderzoek geeft inzicht in het oriëntatie- en switchgedrag van de instromende en werkende populatie in Nederland en in het bereik van diverse media in dat verband. Stichting NOA is een samenwerkingsverband tussen 13 uitgevers en VEA-vakgroep Arbeidsmarktcommunicatie. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate