Amsterdam,
19
maart
2012
|
14:55
Europe/Amsterdam

Nieuwe prijzenslag bepalend voor supermarktkeuze

Met de aangekondigde prijsverlaging rondom veel producten heeft Albert Heijn vermoedelijk het startsein gegeven voor een nieuwe prijzenslag tussen de supermarkten. Uit onderzoek van de redactie van De Telegraaf onder ruim 3000 boodschappers blijkt dat dit alom gewaardeerd wordt.

Prijs- en aanbiedingbeleid
34% van de boodschappers geeft aan dat ze verschillende supermarkten gaan bezoeken om zo de goedkoopste producten te scoren. 21% kijkt naar welke supermarkten de meeste aanbiedingen heeft en gaat naar die supermarkt. De prijzenslag heeft niet alleen gevolgen voor de supermarktkeuze, maar ook voor de productkeuze.  71% van de boodschappers geeft aan dat prijs bepalend is voor de productkeuze van levensmiddelen. Als tweede is bepalend of een product in de aanbieding is (57%). Op ruime afstand volgen kwaliteitsaspecten als smaak (46%) en merk (28%).

Supermarktaanbiedingen hebben hoge attentiewaarde
Dat aanbiedingen belangrijk zijn blijkt ook uit een groot onderzoek dat De Telegraaf heeft gedaan naar de wijze waarop supermarkten adverteren in de krant. Lezers blijken alle aanbiedingen stuk voor stuk te bekijken. Hoe meer aanbiedingen in een keer getoond worden, hoe langer lezers besteden aan supermarktadvertenties. Bij het tonen van minder aanbiedingen is het van zeer groot belang dat de producten in de advertentie aanspreken. Dit bepaalt in grote mate de waardering van de advertentie. Aanbiedingen van groente (52%), vlees (52%), fruit (51%) en koffie (44%) zijn bij boodschappers het populairst.  Van non-food aanbiedingen zien ze elektronica (43%), bad & douche (42%), Toiletartikelen (40%) en schoonmaakartikelen (39%) graag als aanbieding terug.

“Dagbladen zijn een zeer succesvol medium om in te adverteren. Daarom doen we veel onderzoek naar de effectiviteit van  supermarktadvertenties. Ook proberen we supermarkten advies te geven hoe ze het beste kunnen adverteren. Formaat, kleurgebruik, creatie en aanbiedingskeuze zijn immers bepalend voor de  effectiviteitadvertentie. Zeker gezien de belangrijke rol die aanbiedingen de komende tijd gaan spelen in de supermarktkeuze”  aldus Niels van Dijken, senior Researcher bij Bureau Consumenten Onderzoek.