Amsterdam,
15
oktober
2008
|
17:31
Europe/Amsterdam

Partnership met Respectance.nl

Telegraaf Media Nederland sluit een partnership met Respectance.nl, de Nederlandse variant van het grootste sociale netwerk ter wereld dat zich puur richt op het herdenken van overleden personen.
Coöperatieve vereniging DELA, heeft reeds aangegeven onderdeel te willen worden van dit initiatief om de dienstverlening richting haar 3 miljoen verzekerden uit te breiden. De site is een initiatief van het Nederlandse Respectance Holding, en geeft internetgebruikers de mogelijkheid om overleden familieleden, kennissen, maar ook bekende persoonlijkheden te herdenken. In de Verenigde Staten is dit emo-sociale netwerk een jaar na oprichting al een groot succes. Op community website

Respectance.nl kunnen gebruikers een herdenkingspagina (Tribute) aanmaken voor hun dierbaren, voorzien van tekst, foto’s, filmpjes en muziek. Bezoekers kunnen de Tributes bekijken en hun eigen ervaringen, foto’s en beelden delen en toevoegen. Zo ontstaat er een rijke en informatieve omgeving over het leven van personen, waarbij ervoor gekozen kan worden om een Tribute openbaar te maken of slechts toegankelijk voor geselecteerde gebruikers. De website is zeer gebruiksvriendelijk en heeft in de VS reeds duizenden profielen. In eigen land is ervoor gekozen Respectance te lanceren met een strategische mediapartner. Telegraaf Media Nederland zal actief ondersteuning bieden om Respectance ook binnen Nederland te laten uitgroeien tot het grootste sociale netwerk voor het herdenken van bekende en onbekende overledenen. De exploitatie van de website, het vormen van partnerships en een aantal e-commerce activiteiten worden ondergebracht bij de digitale uitgeeftak van het Nederlandse mediaconcern. Zo zal het grote internetbereik van Telegraaf Media Nederland worden ingezet en worden op relevante momenten Tributes aangemaakt voor sterfgevallen die ook terugkomen in de nieuwsvoorziening van het mediabedrijf. Daarnaast worden er mediaconcepten ontwikkeld, waaronder mogelijk een TV programma, dat zal gaan over het herdenken van personen en de rol van Internet hierin. Richard Derks, een van de oprichters van het emo-sociale netwerk: "De actuele berichtgeving van de nieuwsmedia binnen Telegraaf Media Nederland en het grote bereik in zowel print als internet was voor ons de reden om samen te werken met dit mediabedrijf in de vorm van een partnership. Behalve de zeer goed gelezen familieberichtenpagina in De Telegraaf is er duidelijk een behoefte in het concern om ook ervaring op te doen met het herdenken van overledenen op Internet". Voor Telegraaf Media Nederland biedt Respectance.nl de mogelijkheid een extra dimensie toe te voegen aan statisch nieuws. Maurits van Rijckevorsel, Internet Uitgever bij Telegraaf Media Nederland: "Wij zien de berichtgeving over sterfgevallen op Respectance als een logische extensie van de familieberichten zoals men die kent in o.a. De Telegraaf en overige regionale en lokale titels binnen ons mediabedrijf. Uiteindelijk zal ook voor dit onderwerp gelden dat veel van de berichtgeving zijn weg vindt naar Internet. Met Respectance bieden wij de mediaconsument een service om dit eenvoudig te kunnen doen.” De samenwerking is een nieuwe ontwikkeling op het gebied van ‘user generated content’, inhakend op de toenemende manifestatie van internetgebruikers die zich uiten over dit onderwerp. Met Respectance.nl wordt niet gemikt op zoveel mogelijk bezoekers, maar op optimaal gebruik door de bezoekers: de toegevoegde waarde van de site voor de gebruikers staat voorop. Op termijn zal het ook mogelijk worden om vanuit Respectance te publiceren naar meerdere Nederlandse dagbladen in de vorm van overlijdensadvertenties. Van Rijckevorsel: "Wij denken dat een samenwerking met Respectance.nl kansrijk is vanwege hun ervaring op dit gebied, de delicate wijze waarop het onderwerp wordt behandeld en het bewezen succes in het buitenland van Respectance." Martin Kersbergen, woordvoerder van DELA: “Respectance.nl past goed bij onze coöperatieve vereniging. DELA zorgt niet alleen voor perfecte, persoonlijke dienstverlening, voor en tijdens de uitvaart, maar helpt nabestaanden daarna ook de draad van het leven weer op te pakken. Herinneren hoort daarbij. Met dit initiatief krijgen nabestaanden de mogelijkheid hun dierbaren op een mooie, persoonlijke manier te herdenken en te herinneren.”