Amsterdam,
23
juni
2009
|
12:42
Europe/Amsterdam

Personeel werven in de zomer extra aantrekkelijk

Werven van personeel in de zomer is extra aantrekkelijk. Uit onderzoek blijkt dat de vakantie hét moment is dat mensen nadenken over hun loopbaan. Vacatures worden op vakantie goed opgemerkt en mensen zijn bereid te reageren.

Wel moeten mensen hier de tijd voor krijgen. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit recent onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek onder 656 werkende en werkzoekende mensen, in opdracht van De Telegraaf.

In de zomer zijn mensen vaker buiten. Dit heeft grote invloed op het mediagedrag. 74% geeft aan minder naar televisie te kijken. 48% besteedt minder tijd achter internet. Ook naar radio wordt minder geluisterd (27%). Aan de krant wordt in de zomer even veel tijd besteedt als in andere perioden van het jaar. Daarnaast blijkt dat de krant op vakantie de belangrijkste bron van nieuws is. 94% heeft behoefte aan nieuws tijdens de vakantie. Maar liefst 71% van de vakantiegangers geeft aan op vakantie De Telegraaf te lezen. Dit hoge percentage komt mede omdat De Telegraaf de enige krant is die op de dag van verschijning ook in het buitenland verschijnt. Omdat blijkt dat mensen de krant op vakantie vaak doorgeven, wordt een hoog bereik gegenereerd.

Omdat het leven steeds hectischer wordt, nemen steeds minder mensen de tijd om stil te staan bij hun loopbaan. De vakantie is daarom de periode om te evalueren en vooruit te kijken naar de toekomst. Mede hierdoor worden vacatures goed bekeken. Zeven op de tien (latent) werkzoekenden geeft aan vacatures te bekijken op vakantie. Het blijkt dat onder hen een grote bereidheid is tot reageren. 20% reageert direct vanaf hun vakantieadres. 57% bewaart de vacature en reageert als hij of zij thuis is. Voor een adverteerder is het wel van belang om een ruime reactietermijn op te nemen.

“Kandidaten zijn dus wel degelijk goed bereikbaar in de zomerperiode. Iets wat de arbeidsmarktspecialisten op gevoel al jaren roepen en nu ook bevestigd wordt middels dit onderzoek. Bijkomend voordeel is dat de losse verkoop van De Telegraaf met bijna 40% stijgt in de zomerperiode, aldus Philip van Poecke, sales director bij De Telegraaf”.