Amsterdam,
22
december
2009
|
13:14
Europe/Amsterdam

Premium Display alternatief voor dure TV GRP

Premium Display advertising op internet - een bannervorm waarbij de adverteerder als enige en dominant op een pagina te zien is - blijkt het meest effectief voor een doelgroep die weinig in contact is geweest met TV campagne.
Voor een Hans Anders campagne is de Premium Display inzet op Telegraaf.nl een goed alternatief gebleken voor de extra inkoop van TV GRP’s. Dit blijkt uit onderzoek van MeMo², Hans Anders, twist en Telegraaf Media Nederland│Landelijke Media. Eind september 2009 werd de campagne "Hoezee, geen BTW" van Hans Anders getoond op de homepage van Telegraaf.nl. Daarnaast was een campagne op TV en een huis-aan-huis folder. Door de contactfrequentie met de campagne van 1.587 respondenten te relateren aan het effect is het mogelijk de toegevoegde waarde te bepalen van de Premium Display campagne op de TV campagne. Het effect van de Premium Display campagne is onmiskenbaar, vooral bij mensen met relatief weinig contacten met de TV commercial van Hans Anders. De variabelen campagneherkenning en top-of-mind merkbekendheid stijgen als de respondent naast de TV spot de Premium Display campagne heeft gezien. De meeste toegevoegde waarde is zichtbaar bij de doelgroep die de TV spot slechts enkele keren heeft gezien. De campagne laat sterkere effecten zien in de doelgroep van Hans Anders, 40 plussers. Voor merkoverweging zijn er stijgingen, maar die zijn niet significant. Voor TV adverteerders is deze informatie van grote waarde. Adverteerders met een doelgroep die relatief weinig tv kijkt, kunnen de effecten van een TV campagne versterken met een Premium Display campagne. Hetzelfde geldt voor adverteerders met een klein tv budget. "Adverteerders hebben de mogelijkheid om naast de inzet van TV het aantal effectieve campagnecontacten te vergroten met een sterke online campagne." aldus Coen Kempen, bij MeMo² verantwoordelijk voor het onderzoek. Daan Ten Bosch, consultant bij twist: "Voor klanten van Kobalt en twist kan dit onderzoek van invloed zijn. We zullen zeker bekijken of er adverteerders zijn die hun mediamix kunnen optimaliseren met de kennis die we hebben opgedaan uit dit onderzoek". "Telegraaf Media Nederland ontwikkelt meerdere Premium Display uitingen met als doel de effectiviteit te verhogen en ons zo te onderscheiden van andere exploitanten. Traditionele tv adverteerders kunnen nu als alternatief ook Premium Display inzetten om een hoge contactfrequentie te realiseren", aldus Aschwin de Bruijn, Sales Manager Digitaal bij Telegraaf Media Nederland¦Landelijke Media.