Amsterdam,
23
november
2009
|
10:48
Europe/Amsterdam

Printmedia nog steeds belangrijkste oriëntatiebron werkzoekenden

Primaire arbeidsvoorwaarden en functie-inhoud zijn nog altijd de belangrijkste redenen om van baan te veranderen. Printmedia zijn de voornaamste oriëntatiebronnen wanneer een andere baan of werkgever wordt gezocht (71,4%).

Gevolgd door internet (67,4%). Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2009.

Ondanks tijden van recessie blijft men zich oriënteren op de arbeidsmarkt en zijn primaire arbeidsvoorwaarden en de functie-inhoud nog altijd de belangrijkste redenen om van baan te veranderen. Gevolgd door meer uitdaging in de werkzaamheden, de cultuur en het loopbaanperspectief. De oriëntatiemedia die worden gebruikt bij de zoektocht naar een nieuwe baan of werkgever zijn ongeveer hetzelfde als vorig jaar, waarbij internet iets meer wordt geraadpleegd, maar printmedia, zoals De Telegraaf en Sp!ts, nog altijd de voornaamste bron zijn (71%). Laatstejaarsstudenten gebruiken minder media in vergelijking tot het NOA 2008. Dit wordt verklaard doordat meer studenten doorstuderen vanwege de economische crisis en dus niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Arbeidsmarktcommunicatie portfolio
Het arbeidsmarktcommunicatie portfolio van Telegraaf Media Nederland; De Telegraaf, Sp!ts en Vacaturekrant.nl, bereiken samen 35% van de totale NOA-populatie, dit zijn 2,5 miljoen Nederlanders. De Telegraaf is en blijft van alle afzonderlijke titels veruit de grootste in bereik. Iedere zaterdag worden 1.323.000 Nederlanders binnen de NOA-populatie bereikt. Sp!ts volgt snel met een bereik van bijna 1,1 miljoen personen.

Naast een groot bereik in de totale NOA-populatie genereren de titels, afzonderlijk of gecombineerd, ook op doelgroepniveau een hoog bereik. De Telegraaf, Sp!ts en Vacaturekrant.nl bereiken bijvoorbeeld 35% van alle actief & latent werkzoekenden, 36% van de professionals (meer dan 5 jaar werkervaring) en een derde van de beroepsbevolking met een HBO opleiding. ‘Adverteerders willen een efficiënte conversie van hun vacature. Met de brede productportfolio die Telegraaf Media Nederland biedt, zijn wij in staat om onze adverteerders dit door middel van maatwerkoplossingen te bieden’, aldus Vanessa Vermeulen Marketeer Arbeidsmarktcommunicatie bij Telegraaf Media Nederland. 

NOA 2009 is het enige onderzoek dat bereikcijfers van dagbladen, tijdschriften, vakbladen, internetsites, jaarboeken en beurzen/evenementen publiceert in combinatie met alle relevante doelgroepen binnen de arbeidsmarkt.