Amsterdam,
09
juni
2011
|
09:55
Europe/Amsterdam

QR-codes toevoeging printadvertenties

Advertenties in dagbladen en tijdschriften worden steeds vaker voorzien van Quick Response (QR) codes. Uit onderzoek van Telegraaf Media Nederland onder bezitters van mobiele telefoons met internet blijkt dat 68% QR-codes als positief waardeert en graag in advertenties terug zou willen zien.
Ruim de helft van de Nederlanders bezit elektronica met een camera en de mogelijkheid tot mobiel internet. Na uitleg over de functionaliteit van QR-codes geeft 31% aan wel eens QR-codes gebruikt te hebben en wil 68% deze terugzien in advertenties. Het verkrijgen van aanvullende informatie, het kunnen meedoen met acties en direct bestellen worden gezien als de meest interessante mogelijkheden van QR-codes. QR-codes worden vooral interessant gevonden bij advertenties van reizen, restaurants en films. Maar ook bij festivals en vacatures wordt het als een positieve toevoeging op een printadvertentie gezien.

Bij vacatures zijn vooral een uitgebreide omschrijving van de vacature en het bedrijf, maar ook het opslaan en direct kunnen reageren interessante mogelijkheden van de QR-code. Voor de reisbranche geldt dat vooral foto’s en meer informatie, maar ook acties, aanbiedingen en bewegend beeld tot interessante mogelijkheden worden gezien.

Onbekendheid met QR-codes en het gebrek aan advertenties met QR-codes vormen de belangrijkste reden waarom ze nog niet vaker gebruikt worden door de doelgroep. Belangrijk is dat er bij de QR-code staat welke extra informatie de lezer krijgt wanneer de code wordt gescand. En ook verwacht men na het scannen een interactief scherm waarmee direct actie ondernomen kan worden.

“Het toevoegen van een passende QR-code aan een advertentie opent geweldige mogelijkheden voor adverteerders om contact te leggen met de lezer. Al het goede van een print advertentie met een directe responsmogelijkheid. Bovendien staan consumenten hier heel positief tegenover. Nu is nog een groep onbekend met QR codes maar dat verandert natuurlijk snel.” aldus Wies Kerkvliet, Researcher Bureau Consumenten Onderzoek. Bureau Consumenten Onderzoek (BCO), de interne onderzoeksafdeling van TMG en aangesloten bij de branchevereniging MOA, heeft in opdracht van Telegraaf Media Nederland onderzoek gedaan onder Nederlanders in het bezit van een smartphone en tablet met camera en mogelijkheid tot mobiel internet. In totaal deden er 296 respondenten aan het onderzoek mee.