Amsterdam,
16
mei
2012
|
09:28
Europe/Amsterdam

Reclame-inspanningen rondom Oranje werpen vruchten af

De eerste resultaten van de reclame-inspanningen rondom Oranje en het EK zijn al zichtbaar. De campagnes van Heineken, Bavaria en De Nederlandse staatsloterij hebben voor lichte verschuivingen gezorgd binnen de top 10 van merken die geassocieerd worden met Oranje.

Dit blijkt uit het terugkerende Oranje Onderzoek van Telegraaf Media Nederland.
Acties van Heineken, Bavaria, AH en Staatsloterij meest opvallend
Bavaria heeft haar nieuwe collectie Bavaria jurken getoond. Hierdoor heeft Bavaria op dit moment de hoogste reclamebekendheid (18%) als het gaat om campagnes rondom Oranje en het EK. Ook de campagne van Heineken met het rugnummer is opgevallen en heeft geleid tot een reclamebekendheid van 15%. Ook van Albert Heijn (9%) en De Nederlandse Staatsloterij (8%) worden er commerciële activiteiten rondom Oranje herinnerd. ING complementeert de top 5 van reclamebekendheid rondom Oranje (6%). Verwachting is dat de percentages de komende maand sterk zullen stijgen.

Heineken streeft ING voorbij als meest Oranje merk
Dankzij de reclamecampagnes zijn een aantal merken opgeschoven in de top 10 van Oranje merken. Heineken heeft ING verdrongen van de 1e plaats van merken die spontaan het meest geassocieerd worden met Oranje. Ook Bavaria is opgeschoven in de top 10, net als De Nederlandse Staatsloterij. Verder valt op dat Adidas meer wordt geassocieerd met Oranje. Dit is opmerkelijk omdat Nike de huidige sponsor is van Oranje. De top 10 ziet er als volgt uit:

Top 10 Merken die geassocieerd worden met oranje: Gevraagd zonder - (Spontaan) en met antwoordmogelijkheden (geholpen, 100+ merken).
(Top 10: 9 mei 2012).

SpontaanGeholpen
01.Heineken (2011: 2e)Heineken (2011: 1e)
02.ING (2011: 1e)                                      Nationale Nederlanden (2011: 2e)
03.National Nederlanden (2011: 3e)De Nederlandse Staatsloterij (2011: 7e)
04.Bavaria (2011: 10e)Adidas (2011: 9e)
05.KPN (2011: 5e)ING (2011: 3e)
06.Rabobank (2011: 4e)Bavaria (2011: 10e)
07.Adidas (-)Albert Heijn (2011: 8e)
08.Nike (-)NOS (2011: 6e)
09.Aegon (-)De Telegraaf (2011: 5e)
10.Staatsloterij (-)Rabobank (2011: 4e)

Telegraaf Inhaakwedstrijd weer van start
Net als bij voorgaande evenementen, krijgen alle adverteerders die in De Telegraaf en op Telegraaf.nl inhaken op de sportevenementen, een gratis onderzoek. Uiteindelijk wordt de beste inhaker van het EK en van het hele sportjaar 2012 gekroond.

“Het is fijn te horen dat Oranje nu al zo leeft en dat inhaken op Oranje al effect heeft op de koppeling met Oranje. De Telegraaf wordt echt gezien wordt als hét Oranjeplatform en doet er als mediapartner van de KNVB alles aan om het laatste sportnieuws te brengen. Ook de inbreng van columnisten als Johan Cruijff en Guus Hiddink dragen bij aan het Oranjegevoel.” Aldus Julia Wiegman, marketeer van De Telegraaf.