Amsterdam,
24
mei
2011
|
10:07
Europe/Amsterdam

Responsgenerator 2.0

Telegraaf Media Nederland heeft in samenwerking met Intelligence Group een update gedaan van het onderzoek naar responsfactoren voor vacatures. Op basis van de onderzoeksresultaten is de Responsgenerator, een tool waarmee een vacature aan de hand van verschillende criteria wordt getest op responskracht, vernieuwd.

In 2007 ontwikkelden beide partijen als eerste in Nederland de Responsgenerator. Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest binnen de arbeidsmarkt, het medialandschap en bijvoorbeeld de behoeften van werkzoekenden. Dat was voor Telegraaf Media Nederland en de Intelligence Group de reden voor een update; de Responsgenerator 2.0. 

Uit het onderzoek blijkt dat de meest storende factoren in vacatureteksten spelfouten en onduidelijke functieomschrijvingen zijn, terwijl kandidaten een vacature juist als eerste scannen op functieomschrijving. Ook te veel informatie over het bedrijf is een veelvoorkomende valkuil in vacatures. Het bedrijfsprofiel blijkt pas als zevende item bekeken te worden nadat de kandidaat de locatie, het aantal uren, het salaris en het type dienstverband en de eisen al heeft vastgesteld.
De Responsgenerator is ontwikkeld om bedrijven te helpen de kwalitatieve en kwantitatieve respons te verbeteren, voor zowel print als online vacatures. Aan de hand van een checklist van criteria wordt de vacature bekeken en geeft de Responsgenerator advies. Telegraaf Media Nederland garandeert adverteerders zelfs respons wanneer de uiting voldoet aan de kwaliteitsnorm van de Responsgenerator. Bij onvoldoende respons krijgen adverteerders een gratis herplaatsing van de – dan meestal inhoudelijk aangepaste - vacature.
Goede beheersing van lees- en schrijfvaardigheden zijn van belang om in de arbeidsmarkt mee te kunnen doen. Telegraaf Media Nederland steunt daarom Stichting Lezen & Schrijven. In de actieperiode 13 mei tot en met 19 augustus zet Telegraaf Media Nederland iedere vacature-euro die adverteerders uitgeven bij de inzet van de Responsgenerator gedeeltelijk om in mediawaarde voor de Stichting Lezen & Schrijven.