Amsterdam,
16
november
2011
|
10:00
Europe/Amsterdam

Smartphone en tablet vaak geraadpleegd voor productinformatie

Mobiel Internetten wordt steeds populairder. Naar schatting zijn er 4,5 miljoen gebruikers van mobiel internet.

Uit onderzoek in opdracht van Telegraaf Media Nederland onder bijna 400 tablet-en smartphonegebruikers blijkt dat de mobiele telefoon en tablet ook een steeds grotere rol hebben bij het opzoeken van informatie over producten.

Hoewel mobiel adverteren in Nederland nog in de kinderschoenen staat, worden de mobiele telefoon en tablet steeds vaker geraadpleegd om informatie op te zoeken over producten. Maar liefst 91% van de tablet gebruikers oriënteert zich op producten via de tablet. Op de smartphone is dit iets lager, maar nog altijd geeft bijna tweederde aan informatie over producten op te zoeken via hun telefoon. Populaire artikelen waarover informatie wordt opgezocht zijn boeken (28%), elektronica (26%), vakantiereizen (25%) en kaartjes voor uitgaansgelegenheden (19%). Ook aanbiedingen van supermarkten worden geraadpleegd (22%).

Adverteren op mobiele internetsites en gratis apps wordt door de meeste smartphonebezitters niet als storend ervaren. Het sponsoren van een app wordt zelfs zeer positief ervaren als dit ervoor zorgt dat de app gratis verspreid kan worden. Sponsoren van een betaalde app is een ander verhaal. Bijna de helft van de smartphone- en tabletgebruikers vindt dit echt niet kunnen.

Advertenties van elektronicawinkels, uitgaansgelegenheden, kledingzaken en warenhuizen zien mensen het liefst op hun mobiele apparaten. Naast adverteren kan de smartphone ook op een andere manier worden ingezet. Zo wil 43% aanbiedingen ontvangen tijdens het winkelen. Het bekijken van reisbestemmingen en accomodaties zou ook 4 op de 10 smartphone- en tabletbezitters graag doen.

Patrick Loppé, Channel Manager Mobile bij Telegraaf Media Nederland ziet bijzondere mogelijkheden voor adverteerders: “Adverteren op mobile en tablets biedt unieke kansen door de wijze van interactie, de gebruiksmomenten en de locatie. De Telegraaf is een voorloper dat gebied. Zo zijn er voor onze iPhone en iPad apps unieke rich media formaten die ook volledig te targetten, meten en analyseren zijn. Voor veel adverteerders en hun creatieve bureaus is het nog redelijk nieuw en er zijn nog een hoop vragen. Wij stellen onze kennis en ervaringen graag ter beschikking.”