Amsterdam,
01
april
2008
|
16:03
Europe/Amsterdam

Sp!tsnieuws.nl: altijd nieuw nieuws

Sp!ts en Nieuwnieuws bundelen per 1 april hun krachten in gezamenlijk online platform. De betrokken uitgevers, BasisMedia B.V. en News Media (bekend van GeenStijl en Dumpert), hebben daartoe besloten om de leidende positie die Sp!ts binnen de gratis dagbladen in print heeft ook online te verwezenlijken.
Het merk Nieuwnieuws zal verdwijnen, evenals Spitsnet.nl. Gekozen is voor een nieuwe naam: SpitsNieuws. Het gecombineerde bereik van Sp!ts en Nieuwnieuws ligt momenteel ruim boven de een miljoen unieke bezoekers per maand. Meer dan de helft van die groep zit in de doelgroep 18-34 jaar. 88% is jonger dan 50. "SpitsNieuws zal alle succesvolle onderdelen van Nieuwnieuws dragen, waarbij nieuws en entertainment de belangrijkste thema’s zijn. Ook de lay-out van Nieuwnieuws blijft gehandhaafd en de al bestaande redactie drukt een belangrijke stempel op de nieuwskeuze", aldus Bart Brouwers, hoofdredacteur van Sp!ts. "Dat, aangevuld met de redactionele kracht van Sp!ts, geeft mij het vertrouwen dat we nu ook online een rol van betekenis kunnen gaan spelen." Door de samenvoeging van beide merken kan de redactie onbeperkt gebruik maken van de actuele nieuwsstroom van Sp!ts, ook vóórdat de betreffende content in de krant is gepubliceerd. Sp!ts-columnisten Leon Verdonschot, Dennis van de Ven en Jaap Visser krijgen een eigen plek op de site. De nieuwsselectie voor de site wordt zelfstandig bepaald, los van de keuze die de krantenredactie van Sp!ts maakt. Dominique Weesie, algemeen directeur van News Media: "Het huidige nieuwsblokje van Nieuwnieuws op de site van GeenStijl blijft bestaan, ook hier onder de merknaam SpitsNieuws." De redacties van GeenStijl, Dumpert en Gamert (allen onderdeel van News Media) staan in nauw contact met die van SpitsNieuws, zoals dat ook bij Nieuwnieuws het geval was. "Daar waar mogelijk zal onderling worden verwezen, maar de merken houden hun eigen uitstraling", aldus Weesie. De reguliere commerciële exploitatie van de site is in handen van News Media. Crossmediale exploitatie van concepten wordt gezamenlijk door News Media en het commercieel bedrijf van Sp!ts opgepakt.