Amsterdam,
09
juli
2014
|
16:00
Europe/Amsterdam

TMG Blog: Fuck je Facebookpagina: focus op je eigen contentplatform en creëer meer bereik op Facebook

Van de miljoenen bezoekers van Telegraaf.nl die vanaf Facebook komen, is slechts 5 procent afkomstig van de Facebookpagina. En dit ligt niet aan de Facebookpagina zelf. De pagina heeft een – bijna volledig organisch gegroeide – fanbase van 118.000 mensen. In de afgelopen vier maanden waren er 13 posts met een bereik van meer dan 1 miljoen en één post bereikte zelfs 3,2 miljoen personen. Dit zijn meer mensen dan lezers van De Telegraaf op zaterdag en een op de drie Facebookgebruikers heeft dit bericht in zijn timeline voorbij zien komen. De IPM+-score van de Telegraafpagina (ja, deze metric is dood, maar wel handig om te kijken hoe je engagement is in vergelijking met de concurrentie) is 31,4: vier keer hoger dan de score van RTL Nieuws en acht keer hoger dan het engagement van de NOS en NU.nl. En o ja, we bereiken gemiddeld 57 procent van onze eigen fans.

Het ligt dus niet aan de Facebookpagina zelf dat deze slechts 5 procent van het Facebookverkeer levert. Nee, de andere 95 procent van het bezoek vanaf Facebook is gewoon gigantisch veel. Waar die 95 procent dan vandaan komt? Door bezoekers van Telegraaf.nl die artikelen delen met vrienden. Bij De Telegraaf maken we daarom een onderscheid tussen owned en earned verkeer vanaf Facebook en het is vast geen verrassing dat we ons voornamelijk richten op earned, daar waar 95 procent van het Facebookverkeer vandaan komt. En dat zouden merken ook moeten doen: focus je op eigen content op een eigen platform en creëer hiermee meer bereik op Facebook.

Lees het hele verhaal op TMG Blog

Over TMG Blog
TMG medewerkers schrijven over de trends en ontwikkelingen binnen hun vakgebied. De meningen en visie van TMG Bloggers zijn persoonlijk en hoeven niet altijd de mening, strategie of uitgangspunt van TMG te zijn. Dat maakt de berichten uiteraard niet minder interessant! Onze collega's hebben een uitgebreide kennis van en expertise in hun vakgebied die ze graag met jou delen.