Amsterdam,
29
september
2015
|
13:20
Europe/Amsterdam

TMG merken bereiken steeds meer consumenten

De landelijke merken van TMG slagen er steeds beter in om meer consumenten te bereiken, ondanks een daling van de oplage van de papieren dagbladen. De digitale kanalen zijn verantwoordelijk voor het gestegen bereik. Dit blijkt uit de jongste bereikcijfers van het Nationaal Onderzoek Multimedia, dat voor het eerst naast het bereik van gedrukte media ook de bereikcijfers van digitale platformen publiceert.

Uit de gecombineerde print- en onlinecijfers van het NOM over de tweede helft van 2014 tot en met de eerste van helft 2015, blijkt dat het merk De Telegraaf van alle dagbladen veruit het grootste is in totaal bereik. Het afgelopen jaar heeft De Telegraaf 7.019.000 personen bereikt (=50% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder). Ruim vier miljoen mensen (29%) lazen of bezochten De Telegraaf via PC, tablet of smartphone. 5.208.000 (37%) lazen De Telegraaf op papier. Van de in totaal 7.019.000 miljoen Nederlanders die De Telegraaf bereikt, lazen er 2.235.000 (16%) De Telegraaf zowel op papier als digitaal.

Afgelopen jaar zocht Metro naar de meest efficiënte oplage in verhouding tot bereik en minimale waste. Dat optimum ligt voor Metro nu op een gemiddelde van 435.000 exemplaren per dag in plaats van de eerder ingeschatte 510.000. Per 1 oktober a.s. hanteert Metro daarom de oplage van gemiddeld 435.000 exemplaren per dag, dat is een stijging van 12% ten opzichte van de gemiddelde oplage in 2014.

Het afgelopen jaar bereikte Metro met de krant en met de site 6.194.000 personen (=44% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder). 5.918.000 personen (42%) lazen de krant, 975.000 personen (7%) bezochten Metro digitaal. Van de in totaal 5.918.000 mensen die Metro bereikt, lazen er 700.000 (5%) Metro zowel via de krant als via een digitaal kanaal. De populariteit van Metro via digitale kanalen en via social media groeit fors: maar liefst 3,2 miljoen mensen worden bereikt per facebook posts en het aantal unieke bezoekers via de website steeg met 93% in juli 2015 ten opzichte van september 2014 (bron: Facebook, Google Analytics).

In haar nieuwe strategie volgt TMG het mediagedrag van de consument. TMG biedt relevante content aan op het moment en op het device dat de consument wil. TMG lijkt hier in te slagen en dientengevolge lezen steeds meer mensen de merken van TMG op de voor hun prettigste manier. Consequentie hiervan is een verschuiving van de aandacht voor print naar digitaal.

Harry de Wit, directeur TMG Landelijke Media: “De redactie van De Telegraaf werkt er keihard aan om in het verlengde van de nieuwe koers de consument 24/7 centraal te stellen. De organisatie wordt hier ook steeds verder op ingericht. Dat De Telegraaf zijn positie als mediamerk verstevigd ziet vanwege de toegenomen digitale consumptie, illustreert dat de potentie van al onze hoofdmerken oneindig is wanneer we de behoefte van de consument maar op de voet blijven volgen.”