Amsterdam,
05
oktober
2009
|
12:11
Europe/Amsterdam

Topbeslissers gebruiken internet naast print

De Nederlandse topbeslisser gebruikt voor nieuws en informatie veel meer internet ten opzichte van vorig jaar. Opvallend hierbij is dat dit niet ten koste gaat van print maar juist additioneel mediagebruik is. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Decision Makers Survey die vorige week verschenen zijn.

De doelgroep topbeslissers wordt gezien als een zeer belangrijke doelgroep vanwege het grote budget dat deze personen zowel zakelijk als privé te besteden hebben. Kennis van het mediagebruik van deze koopkrachtige mensen is dus zeer waardevol.
Vaak wordt aangenomen dat het gebruik van traditionele media onder druk staat als gevolg van de toenemende consumptie van internet. De meeste internetsites die zich richten op zakelijke topbeslissers groeien inderdaad in bereik met dubbele cijfers binnen de doelgroep.
Uit het Decision Makers Survey 2010 blijkt echter ook dat dit mediagebruik additioneel is op bestaande printproducten. Men gebruik dus internet niet in plaats van, maar juist naast print. Telegraaf.nl spant de kroon met een weekbereik van 16,5% onder topbeslissers. Op ruime afstand volgen Volkskrant.nl (8%) en AD.nl (7,5%).

De moderne topbeslisser blijft zijn krant of zakenblad dus gewoon lezen. Op enkele uitzonderingen na bereiken de landelijke dagbladen ongeveer evenveel beslissers als vorig jaar. Hierbij is en blijft De Telegraaf veruit de grootste met een dagbereik van 185.000 topbeslissers in het bedrijfsleven.
“De Telegraaf bepaalt het gesprek van de dag. Voor consumenten en voor mensen hoog in het bedrijfsleven. Door de combinatie print-online, waar De Financiële Telegraaf en DFT.nl een grote rol spelen, kan deze doelgroep zowel op de hoogte blijven van het eerste financiële nieuws als verdieping vinden”, aldus Sjuul Paradijs, hoofdredacteur van De Telegraaf.
Door de sterke toename van het gebruik van internet naast print liggen crossmediale toepassingen voor de hand. Arjan Bontje, marketeer van De Telegraaf: “Professionele adverteerders denken niet alleen meer in print of internet, dus waarom zouden wij dat dan wel doen. Binnenkort komen we met crossmediale advertentiepakketten die precies aansluiten op de behoefte van de zakelijke adverteerders”.
Het Decision Makers Survey 2010 is het bereiksonderzoek in Nederland onder topbeslissers in het Nederlandse bedrijfsleven en semi-overheid en wordt uitgevoerd door Intomart GfK.