Amsterdam,
17
december
2009
|
13:17
Europe/Amsterdam

Twee gezichten voor Autovisie

Autovisie heeft met ingang van het kerstnummer, welke vandaag verschijnt, twee gezichten. De redactie maakt voortaan twee covers per editie, een voor de abonneeoplage en een voor het deel van de oplage dat voor de losse verkoop is bestemd.
De cover voor de losse verkoop is er voortaan maximaal op gericht in de schappen zo veel mogelijk aandacht te trekken en de consument tot koop te verleiden. Er wordt zoveel mogelijk van de redactionele inhoud op gecommuniceerd om de interesse van potentiële kopers te wekken. Ervaring heeft geleerd dat trouwe abonnees – en die heeft Autovisie heel veel – prijs stellen op een veel rustigere cover. Die krijgen ze dan vanaf nu. Een coverpagina met minder onderwerpen erop, zodat de fraaie coverfotografie meer tot zijn recht om. Daarmee is in een notendop de strategie achter de zogenaamde ‘split cover’ geschetst: een glossy ‘coffee table’ gevoel voor de abonnee, optimale verleiding voor de kopers van losse nummers. Een factor die ook tot deze ‘twee gezichten’ heeft geleid is het gegeven dat de abonnees van Autovisie sterk verschillen van de kopers van losse nummers. De abonnees voelen zich vooral aan Autovisie verbonden vanwege de mooie fotografie en de grotere reportages over droomauto’s en klassiekers. Ze zoeken diepgaande informatie en actuele tests, maar willen ook genieten van de glamour die nog steeds met auto’s verbonden is. De kopers van losse nummers voelen zich veel meer aangesproken door een grote hoeveelheid tests, vooral van betaalbare auto’s, en door een grote verscheidenheid aan relevante, praktische onderwerpen. Elk nummer van Autovisie telt altijd 100 pagina’s (of soms méér) waarop beide lezersgroepen bediend worden. Met de twee verschillende covers denkt Autovisie beide doelgroepen directer aan te spreken. Op de eerste speciale abonneecover schittert de McLaren MP4-12C, een geheel nieuwe sportauto van een Britse fabrikant, die meer dan 15 jaar geleden zijn laatste auto bouwde (de legendarische F1) en die zich hoofdzakelijk met de formule 1 bezighoudt. McLaren wil zich nu echter ontwikkelen tot een sportwagenfabrikant van het formaat en het kaliber van Ferrari en komt de komende jaren met nog meer modellen in het topsegment. Op de cover die voor de losse verkoop bedoeld is, heeft diezelfde McLaren een belangrijke rol, maar wordt hij omringd door (betaalbare) auto’s en andere onderwerpen. Het kerstnummer is bovendien extra dik (+16 pagina’s) en bevat een prijsvraag waarmee de lezers een daglange rit in de Mercedes SLS kunnen winnen. Het spreekt voor zich dat de winnaar die mooie dag zelf aan het stuur zit. De SLS is een nieuwe sportauto, die door AMG voor Mercedes is ontwikkeld en die een reïncarnatie is van de beroemde 300 SL, een klassieker die ook wel bekend is als Vleugeldeur of Gullwing.