Amsterdam,
24
februari
2010
|
12:18
Europe/Amsterdam

Unox absolute nummer 1 op Olympische Spelen

De Olympische Winterspelen in Vancouver zijn op dit moment in volle gang. Uit de maandelijkse meting van De Telegraaf naar het Oranjegevoel, blijkt dat Unox de grote winnaar is van de Olympische Winterspelen.

Unox heeft een grote campagne rondom het evenement en dat betaalt zich uit. Unox wordt verreweg het meeste in verband gebracht met de Olympische Spelen en heeft haar positie gedurende de Spelen verder versterkt. Daarnaast komt Unox ook de top 10 van bedrijven binnen die geassocieerd worden met Oranje. Het merk wordt door de campagne verder geladen als Hollands merk. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van De Telegraaf onder bijna 300 Nederlanders.
Unox campagne rondom de Olympische Spelen valt op
Unox heeft een grote campagne in diverse landelijke media. Zij benadrukt in deze campagne dat het weer ‘ouderwets schaatsen kijken’ wordt. De campagne van Unox valt op en wordt door veel mensen herinnerd. Uit de vraag van welke adverteerders mensen een reclame over Oranje(sporters) hebben gezien, blijkt dat Unox het bedrijf is dat in de ogen van het publiek het meeste heeft geadverteerd met Oranje(sporters).
Ook van Heineken en Essent hebben veel mensen een reclamecampagne gezien die op het evenement inhaakt.
Unox wordt steeds meer in verband gebracht met de Olympische Spelen
Door de opvallende campagne van Unox verstevigt zij haar positie als merk dat het meest in verband wordt gebracht met de Olympische Winterspelen. Bijna een derde van de mensen associeert Unox met de Olympische Spelen. Heineken en NOS volgen op bijna 10 procent. Voor aanvang van de Spelen was dit verschil veel kleiner.
Top 10: in verband gebracht met de Olympische spelen

Positie (vorige meting)

Merk

Percentage (vorige meting)

1 (1)

Unox

31% (24%)

2 (2)

Heineken

22% (18%)

2 (3)

NOS

22% (20%)

4 (4)

Nike

19% (17%)

5 (6)

Adidas

14% (15%)

5 (9)

Intersport

14% (13%)

7 (-)

ING

13% ( 8%)

8 (8)

Nationale Nederlanden

13% (14%)

9 (10)

De Telegraaf

12% (12%)

10 (-)

Rabobank

11% (11%)

Unox komt ook binnen in de top 10 van Oranje merken
Unox profileert zich met ‘Ouderwets schaatsen kijken’ met een typisch Hollandse gewoonte. Als oer-Hollands merk wil zij de schaatsfan ondersteunen met wedstrijdschema’s en rondetijdschema’s. Mede hierdoor komt Unox de top 10 binnen van bedrijven die het meest in verband worden gebracht met Oranje. Ook NOC-NSF en Randstad komen de top 10 binnen. Overigens worden Rabobank, Nationale Nederlanden, ING en Heineken nog steeds het meest in verband gebracht met Oranje.
Top 10: spontaan geassocieerd met Oranje

Positie (vorige meting)

Merk

1 (1)

Rabobank

2 (2)

Nationale Nederlanden

3 (5)

ING

4 (3)

Heineken

5 (4)

Aegon

6 (-)

NOC-NSF

6 (-)

Unox

8 (-)

Randstad

9 (10)

TVM

10 (6)

Philips

Wint Unox ook de Inhaakmedaille?
Net als bij voorgaande evenementen, krijgen alle adverteerders die in De Telegraaf inhaken op de sportevenementen, een gratis onderzoek. Uiteindelijk wordt de beste inhaker van de Olympische Winterspelen, het WK en van het hele sportjaar 2010 gekroond. Volgende week wordt bekend of Unox ook hier de winnaar wordt.
Voor Niels van Dijken, Researcher van Bureau Consumenten Onderzoek, is deze uitslag geen verassing: "Net voor de Olympische Spelen was al te zien dat Unox sterk in verband gebracht werd met de Olympische Spelen. Unox heeft tijdens de Olympische Winterspelen een grote campagne gehad o.a. in De Telegraaf. Door slim in te spelen op de Olympische Spelen en haar naam te verbinden met een echte hollandse gewoonte, heeft zij er niet alleen voor gezorgd dat Nederland Unox meer in verband brengt met de Olympische Spelen, maar ook met Oranje. Ik ben benieuwd of Unox ook zo goed scoort in onze inhaakwedstrijd".
Als de krant met de meest gelezen sportkatern van Nederland, is De Telegraaf de bron voor het laatste sportnieuws rondom de evenementen. Telesport.nl, het grootste online Sportnieuwsportaal van Nederland, houdt de Nederlandse sportliefhebber 24 uur per dag volledig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Vancouver met de speciale sectie telesport.nl/vancouver2010. Met de online special worden bezoekers op alle fronten bediend, onder andere met het dagelijkse Telesport Vancouver journaal (video) en de eigen tweets ter plaatse krijgen sportliefhebbers een uniek kijkje achter de schermen van de Winterspelen. Nu al is sprake van enorme toename in bereik binnen Telesport.nl en specifiek binnen de Vancouver sectie, zowel in pageviews als (unique) visits. De Telegraaf meet maandelijks het Oranjegevoel.
*De index wordt gemeten aan de hand van de score op de volgende stellingen:

  • Ik kijk enorm uit naar de sportevenementen in 2010
  • In de media is veel aandacht voor de sportevenementen in 2010
  • Ik lees alle artikelen over de sportevenementen in 2010 grondig
  • In de media is veel aandacht voor de de oranjesporters die meedoen aan de evenementen
  • Ik lees alle artikelen over de oranjesporters grondig
  • Ik ben trots op Oranje
  • 2010 gaat een succesvol jaar worden voor Oranje