Amsterdam,
23
juli
2019
|
15:47
Europe/Amsterdam

Wayne Parker Kent en Mediatest presenteren nieuwe editie Jongerenonderzoek

Wayne Parker Kent breidt inzichten omtrent jongeren verder uit met nieuw onderzoek

Social media verliest aan populariteit onder jongeren, samenhangend is het bewustzijn omtrent hun privacy wel gestegen en blijkt het print magazine bestand tegen de digitalisering. Dit blijkt onder andere uit de nieuwste editie van het Jongerenonderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Amsterdamse bureau Wayne Parker Kent en onderzoeksbureau Mediatest. In deze derde editie van het Jongerenonderzoek komen onder andere thema’s als mediagebruik, shopgedrag en privacy aan bod.

Wayne Parker Kent en Mediatest hebben voor de derde keer de drijfveren, het gedrag en de voorkeuren van de twee jongste generaties onder de loep genomen. “Omdat deze twee generaties de hele wereld in hun handpalm hebben, zijn zij veranderlijker dan voorgaande generaties. Daarom houden wij geregeld de vinger aan de pols.”, aldus Matthijs Tielman, Lead Strategist bij Wayne Parker Kent. Naast nieuwe onderwerpen komen in het laatste Jongerenonderzoek ook zaken aan bod die ook in vorige edities behandeld werden. “Op deze manier hebben we verschuivingen inzichtelijk gemaakt en werd het ook mogelijk om nieuwe verbanden te leggen.” licht Bart Kleijn, Client Director bij Mediatest, toe.

Social media steeds minder populair
In 2018 werd gevraagd naar de verwachtingen aangaande social media gebruik in 2019. En hun verwachtingen kwamen uit; het gebruik ervan is flink teruggelopen. Waar in 2018 nog 98% van de jongeren zichzelf een Facebook-gebruiker noemde, is dat nu nog maar 75%. In lijn met deze verschuiving is het bewustzijn omtrent online privacy gestegen en zijn jongeren in 2019 wel degelijk bezig hun privacy actief te beschermen.

Een zorgwekkende constatering is het aantal jongeren wat zich weleens depressief, onzeker of verdrietig voelt na het gebruik van social media. Dit is gestegen ten opzichte van vorig jaar naar ruim een kwart van de jongeren. Bij Millennial vrouwen zien we zelfs een absolute stijging van 38%.

Verschuivingen in mediaconsumptie
Naast social media zijn lineaire tv en radio ook uit de gratie. Dit wordt volledig opgevangen door On Demand en online streamingdiensten. Eén traditioneel medium lijkt de digitale verschuiving te overleven; print magazines. 58% van de Gen Z’ers en 69% van de Millennials slaat nog wel eens een fysieke bladzijde open. Wel vinden ze het heel belangrijk dat er ook een online versie van hun favoriete tijdschrift beschikbaar is. Dus een online platform is essentieel als je jongeren bij je wilt houden.

Download de whitepaper voor nog veel meer bevindingen
Ontdek nog vele andere verrassende resultaten of zoom verder in op de specifieke cijfers en verschillen aangaande Gen Z en Millennials en download de whitepaper via de site. Of neem contact op met Wayne Parker Kent en Mediatest als je meer verdieping wilt over een specifiek onderwerp. Zij hebben nog meer inzichten en ideeën die ze graag met je delen.