Amsterdam,
10
juni
2010
|
11:09
Europe/Amsterdam

Winnaars voorbereiding WK

Al ruim voor het WK spelen veel bedrijven in op het WK. De WK-acties van Bavaria en Grolsch zijn de afgelopen twee weken het meest effectief geweest en hebben ervoor gezorgd dat deze merken meer worden geassocieerd met het WK. Ook zijn mensen zich meer bewust geworden welke merken het Nederlands Elftal sponsoren, zoals ING en Nike.
Dit blijkt uit een recent onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek (BCO) in opdracht van De Telegraaf onder bijna 300 Nederlanders.
 
Inhaakcampagnes barsten los voordat het WK begonnen is

De afgelopen twee weken zijn de campagnes rondom Oranje en het WK geïntensiveerd. Gemiddeld worden de reclames van de merken uit de top 10 nu bijna drie keer zo vaak herinnerd. Vooral de campagnes van Bavaria, nieuwkomer in de top 10, en Grolsch zijn opgevallen. Daarnaast zijn ook de supermarkten weer sterk vertegenwoordigd in de top 10 met Albert Heijn, C1000 en Super de Boer. Heineken staat net als twee weken geleden op 1. Andere bedrijven in de top 10 zijn De Telegraaf, ING, Coca Cola en de NOS. Opvallende acties
Bavaria wordt dankzij haar DutchDress WK-actie meer in verband gebracht met Oranje. Een ander merk dat meer geassocieerd wordt met het WK is Grolsch. Haar actie om het bier koel te houden tijdens het WK heeft hiervoor gezorgd.

KNVB-sponsoren meer in verband gebracht met Oranje
ING en Nike worden na afloop van de uitzwaaiwedstrijden vaker geassocieerd met Oranje. Door het zien van de wedstrijden zijn mensen zich ervan bewust dat Nationale Nederlanden het Nederlands Elftal niet meer sponsort, waardoor deze verzekeraar daalt van 2 naar 8. Inhaakwedstrijd
Daarnaast wordt ook de inhaakkampioen van het WK bepaald. Bij elk groot sportevenement heeft BCO de afgelopen jaren in opdracht van De Telegraaf, een inhaakwedstrijd georganiseerd. Dit jaar volgt er ook een inhaakwedstrijd rondom het WK Voetbal in Zuid-Afrika. Na afloop wordt "De beste inhaker van het WK" bepaald. De Telegraaf ondersteunt dit initiatief met kosteloos onderzoek, tevens ontvangt de beste WK-inhaker een gratis herplaatsing van de advertentie (zelfde formaat). Continue meting tijdens WK
Tijdens het WK blijft BCO meten. Hierdoor is exact te zien welke effecten de reclame-inspanningen van adverteerders tijdens het WK hebben. Top 10: reclame gezien over Oranje/het WK

Positie

Vorige meting

Merk

Percentage (vorige meting)

1(1)Heineken29% (11%)
2(3)Albert Heijn28% (9%)
3(10)Bavaria22% (4%)
4(4)De Telegraaf18% (8%)
5(8)C100017% (5%)
  (6)ING17% (6%)
7(2)Coca Cola15% (10%)
8(11)Super de Boer13% (4%)
9(31)Grolsch11% (1%)
  (19)NOS11% (3%)
Gemiddeld  19% (7%)

Top 10: in verband gebracht met Oranje/het WK

Positie past bij WKMerkPositie past bij OranjeMerk
1 (1)Heineken 37%1 (1)Heineken 42%
2 (3)Coca Cola 24%2 (5)ING 34%
3 (4)Nike 21%3 (3)Rabobank 31%
3 (7)NOS 21%4 (8)Nike 28%
3 (9)ING 21%5 (4)NOS 25%
6 (2)Adidas 20%6 (9)Adidas 25%
7 (10)Bavaria 19%7 (6)De Telegraaf 25%
8 (6)De Telegraaf 15%8 (2)Nationale Nederlanden 24%
9 (19)Grolsch 15%9 (10)De Nederlandse Staatsloterij 23%
10 (5)Nationale Nederlanden (14%)10 (16)Bavaria 22%