Amsterdam,
10
februari
2012
|
10:05
Europe/Amsterdam

Woonartikelen uitgezocht door de vrouw, betaald door de man

Bij het kopen van meubelen en andere artikelen voor de wooninrichting speelt de vrouw een grote rol. Zij laat zich veel meer inspireren op woongebied en bezoekt vaker woonwinkels. Bij het afrekenen zijn de rollen echter omgedraaid.

Dat wordt net iets vaker door de man gedaan. Dit blijkt uit onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek onder meer dan 300 respondenten in opdracht van de Woonkrant, deelkrant van De Telegraaf.
Vrouwen dominant bij uitzoeken woonartikelen
97% van de vrouwen geeft aan dat zij zich laat inspireren op het gebied van woninginrichting, terwijl zes op de tien vrouwen aangeeft dat hun partner dit niet doet. Volgens mannen is er meer evenwicht in de rolverdeling tijdens het inspiratieproces, maar ook zij geven toe dat de rol van de vrouw groter is. Vrouwen bezoeken daarnaast vaker de winkel om zich te oriënteren. Hoewel 79% van de mannen aangeeft woonwinkels te bezoeken, zien vrouwen dit anders. Iets meer dan de helft van hun partners gaat volgens hen wel eens mee om meubels en andere woonartikelen te bekijken.

Man gaat wel mee bij uiteindelijke aankoop
Als de definitieve keuze gemaakt wordt, is de man daar wel vaak bij. 74% van de vrouwen geeft aan dat hun partner meebeslist. Bij het afrekenen is de rol van de man zelfs iets groter. 20% van de vrouwen geeft aan dat de man betaalt, terwijl maar 6% aangeeft zelf te betalen. Volgens de overige vrouwen is het een gezamenlijk proces.

Mensen tevreden over hun wooninrichting
Maar liefst 60% vindt de inrichting van hun huis mooier dan die van de buren. Bijna een derde vindt de inrichting even mooi, terwijl maar 3% het minder mooi vindt. Als mensen iets gaan kopen voor hun huis, geven ze vaker meer uit dan gebudgetteerd (35% meer, 48% even veel). Uit onderzoek blijkt ook dat mensen sterk geïnspireerd worden door woonartikelen en de foto’s die erbij staan.”

“We zijn blij dat uit dit onderzoek blijkt dat inspiratie heel belangrijk is. Bij 85% van de mensen die zich laat inspireren, leidt inspiratie namelijk tot aankoop. De Woonkrant inspireert haar lezers iedere woensdag op het gebied van woontrends en ontwikkelingen in de huizenmarkt.” aldus Donna Bontje, Segment Marketeer.