Amsterdam,
01
augustus
2012
|
09:00
Europe/Amsterdam

Worden Adidas, Heineken en Nike de meest Olympische merken van 2012?

Net als bij het EK, WK en de Olympische winterspelen meet Telegraaf Media Nederland bij de Olympische zomerspelen wie de meest effectieve campagne heeft rondom het evenement. Aan het begin van de Spelen wordt Adidas gezien als meest Olympische merk, op de voet gevolgd door Heineken en Nike. De dranken AA Drink en Coca Cola complementeren de top 5 van Olympische merken.

Heineken het meest geassocieerd met Oranje(sporters)
In de top 10 van merken die worden geassocieerd met Oranje- en haar sporters, staan veelal dezelfde merken als in de Olympische top 10. Toch zijn er enkele verschillen. Heineken staat aan deze top 10 bovenaan. Ook de banken Rabobank en ING staan hoger in de top 10 van Oranjemerken. Deze merken richten zich meer op onze eigen sporters, terwijl merken als Coca Cola, Nike en Adidas zich meer verbinden aan het evenement en haar (internationale) sporters.

Top 10 Merken die geassocieerd worden de Olympische Spelen en Oranje(sporters):
Gevraagd met antwoordmogelijkheden (geholpen, 100+ merken) op 27 juli 2012.

Olympische Spelen

  1. Adidas
  2. Heineken
  3. Nike
  4. AA Drink
  5. Coca Cola
  6. Rabobank
  7. Aquarius
  8. NOS
  9. ING
  10. De Telegraaf

 

Oranje(sporters)

  1. Heineken
  2. Adidas
  3. Rabobank
  4. AA Drink
  5. ING
  6. Nike
  7. NOS
  8. Aquarius
  9. Nationale Nederlanden
  10. Coca Cola

 

Inhaken op de Olympische Spelen in volle gang
Nog voordat de Olympische Spelen is begonnen zijn de campagnes al volop opgemerkt. Een kwart van de mensen geeft aan een reclame van Heineken rondom het evenement te hebben gezien. Ook de Olympische campagnes van Coca Cola (13%), Rabobank (12%), De Telegraaf (9%) en de NS (8%) zijn goed opgemerkt. Overige merken waarvan de Olympische campagne is opgevallen, zijn Randstad (7%), NOS (7%), ING (6%), Albert Heijn (6%) en McDonalds (6%).

Wie wordt het meest succesvolle merk tijdens de Olympische Spelen?
Tijdens het evenement zal de reclameherkenning van de campagnes rondom de Olympische Spelen alleen nog maar toenemen. De vraag is of Adidas ook na afloop het meest Olympische merk is of dat andere merken door succesvolle campagnes deze plek hebben weten in te nemen. Telegraaf Media Nederland blijft de associatie met Oranje en de Olympische spelen meten en zal de uitslag na afloop bekend maken. Tevens doen alle adverteerders die in De Telegraaf, in Sp!ts, op Telegraaf.nl en via De Telegraaf apps inhaken op de Olympische Spelen mee aan de “Wakkere Inhaakwedstrijd”. De beste inhaker op de Olympische Spelen wordt gehuldigd en krijgt een gratis plaatsing in de krant.